Indkøbskurven er tom.
Det surrealistiske dyreunivers
Udstillinger & Omtaler

Angela Grams fragmenterede kollagemalerier kan i øjeblikket opleves på Gallery Poulsen.

Anmeldelse af Mette Møbjerg.
12. marts 2018.

Den amerikanske kunstner Angela Grams udstilling ”The Past is Alive” kan frem til den 31. marts opleves på Gallery Poulsen i Kødbyen. Udstillingen byder på 13 levende oliemalerier i Grams velkendte surrealistiske dekonstruerende dyreunivers, som præsenteres gennem deltaljerede kollagemalerier i farver, der er mindst lige så fremtrædende, som de dyr der portrætteres.


Angela Gram, He Who Greets With Fire, 127x 183 cm, 2018.

Midt i Vesterbros pulserende miljø ligger Gallery Poulsen, som den 24. februar åbnede dørene for Angela Grams udstilling ”The Past is Alive”. En udstilling som står i tydelig kontrast til galleriets hvide vægge, hvor Grams farverige dyr løber om kamp for at få vores opmærksomhed i form af deres fragmenterede imponerende dyreskikkelser i skarpe farver.

Ved første øjekast opleves udstillingen som et stærkt levende dyreunivers, hvor hvert enkelt værk viser dyret i ’bevægelse’ som følge af Grams kollage-stil. I form af et stærkt farvevalg portrætteres de forskellige dyr i deres individuelle værk, hvor Grams sans for deltaljerede penselstrøg får én til at beundre hver enkel lille deltalje i værkerne fra dyrenes umiddelbare realistiske fremtoning i forgrunden til detaljerne i græsseret og blomsterne i baggrunden.

Udstillingen lukker os derfor ind i dyrenes brutale rige, hvor hvert værk viser det enkelte dyr i aktion. Dette opleves tydeligt i udstillingens største værk ”He Who Greets With Fire”, som viser dyrenes konge, løven, midt i nedlæggelsen af sit bytte. Værket er desuden navngivet efter den berømte tanzaniske løve, Ntwadumela, som var kendt som en brutal ’hyænedræber’ (gallerypoulsen.com), hvis brutale ’ry’ gengives i Grams portræt af løven. Løven er her malet i både orange, beige og pink, mens dens bytte er malet i blå. Den mindre fremtrædende baggrund er derimod malet som en solopgang- eller nedgang i en blå baggrund med den gule sol i fokus. I dette værk får man ’øjenkontakt’ med løven, hvilket umiddelbart får én til at føle, at man afbryder løven midt i denne magtdemonstration. Værket fanger dermed naturens brutale realitet samt magtbalancen i dyrenes rige, hvor løven afmarkerer sit territorium. Dermed bevarer den sin kronede titel og den højeste plads hierarkiet.

Grams univers

Gram har gennem sine tidligere udstillinger gennemgående arbejdet med dyrmotiver, som er blevet hendes varemærke. Hun beskriver sin fascination af dyrenes umiddelbare ’naturlige verden’ set i en stærk kontrast til vores vestlige kultur. Gennem sine værker prøver Gram derfor at undersøge dyrene i deres naturlige miljø. En verden, som i vores vestlige verden blot eksisterer gennem vores forestilling af den.

Gram beskriver, at ”dyrene på disse malerier skal symbolisere tvetydigheden, da deres brudte identiteter spredes i uforklarlige og surrealistiske former” (gallerypoulsen.com). I form af sine malerier vil Gram derfor igangsætte en dialog. Her portrætteres naturen nemlig realistisk, hvor det surrealistiske kommer til udtryk gennem den splittelse, som den farverige kollage-stil udgør. Malerierne består derfor af flere lag, end hvad man blot ser ved første øjekast.

Fra realisme til surrealisme


Angela Gram, The Past is Alive, 127x147 cm, 2018

Grams umiddelbare realistiske og meget livagtige fremstilling af dyrene, som opleves ved første øjekast, bliver hurtigt udskiftet med en undren og nysgerrighed omkring den splittelse, som værkerne også udviser. Den tvetydighed, som Gram selv nævner, kommer netop til livs i form af kollage-stilen, som ved hjælp af Grams farverige fremstilling skaber nogle interessante værker. Værkerne består af så mange detaljerede små og store kollage-dele, at man bliver nødt til at studere hvert af de 13 malerier i udstillingen for at opleve alle lag af de sammensatte kollager.

Et meget tydeligt eksempel på dette er værket ”The Past is Alive”, som netop lægger navn til hele udstillingen. Værket skiller sig i den grad ud fra de andre 12 værker i udstillingen, da det helt exceptionelt viser den ekstreme splittelse, som udskiller de realistiske elementer med surrealismen. Dette er måske også derfor, at Gallery Poulsen har valgt at placere værket alene på endevæggen i galleriet, da det på mange måder står for sig selv i denne udstilling. Værket portrætterer tydeligt en løve, men hvad betyder de mange forskellige kollage-dele, som Gram har tilføjet? De forskellige fragtmenter består både af farverige blomster samt blå, lilla og røde uigenkendelige motiver kombineret med genkendelige dele såsom løvens åben gab med synlige tænder, en del af torsoen samt dens øje. De mange dele gør det svært blot at fokusere på værket i sin helhed, men derimod kommer man til at studere de enkelte store og små fragmenter. De forskellige dele kan i form af værkets titel måske derfor tolkes som om, at fortiden stadig er levende og dermed en del af os. Det er derfor helt op til ens egen fortolkning at få skabt en sammenhæng i dette værk. Først efter længere beundring er man i stand til at lægge mærke til nye detaljer, som potentielt giver plads til en helt ny fortolkning.

Det dystre farvemønster


Angela Gram, Chimera, 76x76 cm, 2018. 

Gennem Grams farvevalg, i dyrenes forskellige ’lag’, symboliseres splittelsen og det kaos, som de forskellige værker viser i deres helt egen fragmenterede dekonstruerede surrealistiske tilstand. Det er især brugen af de mørkere farver, der bl.a. anvendes i værket ”Chimera”, som gør fremstilling af disse væsner mere dystre. Værket portrætterer en ørn, som er ved at lette fra sin gren. Ørnens forskellige dele er malet i lilla, forskellige nuancer af blå, beige og pink, hvor bagrunden er malet i mørkere nuancer af både blå og lilla, så ørnen kommer stærkt i fokus. Dertil er øjnene malet i både gul og blå, hvor de forskellige lag stirrer på én. I form af disse deltaljer får det netop én til at føle, at ørnen stirrer på dig som et bytte, der skal jages. Maleriet er derfor meget levende, hvor man næsten kan føle, at ørnen bevæger vingerne og dertil igangsætter jagten. Ved hjælp af de forskellige fragmenters sammensætning, vises de forskellige sider af ørnen, hvor hver farve, ligesom i resten af udstillingens værker, kan opfattes som et splittende fragment. 

Udstillingen giver derfor rig mulighed for fortolkning, hvor man både kan undre sig over valget af dyr og farvespillet. Hvad er det Gram vil fortælle os? De forskellige dele af dyrene er nemlig malet i lige stærke farver, så ingen får mere opmærksomhed end andre. Dermed er det vores opgave at give hver del vores fulde opmærksomhed og derved forsøge at skabe en sammenhæng.  

Kort fortalt

Angela Gram formår, med denne imponerende samling af deltaljerede oliemaler, at introducere os for et dyreunivers, som både er smukt, fascinerende, forvirrende og dystert på samme tid. Det er en udstilling, som får publikum til at nærstudere de enkelte værker, for at skabe deres egen fortolkning af hvorfor Gram netop har taget de forskellige kunstneriske valg, som hun har. De forskellige fragmenter i de kæmpemæssige kollager byder på et væld af mulige fortolkninger, som kun kan blive indfriet, hvis man oplever værkerne i fuld størrelse.

Angela Grams udstilling ”The Past is Alive”  kan opleves på Gallery Poulsen frem til 31.marts 2018.

https://www.angelagramart.com

http://www.gallerypoulsen.com

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig