Indkøbskurven er tom.
Kenosis – at tømme sig selv menneskeligt
Interview & portræt

Interview med Cathrine Raben Davidsen

Kenosis – at tømme sig selv menneskeligt 

INTERVIEW: af Elsa Fanney Jonsdottir, 9.12.2016.

Frem til d. 15. januar kan man på Horsens Kunstmuseum opleve ‘Kenosis’, en vedkommende og tankevækkende soloudstilling af Cathrine Raben Davidsen. Med udstillingen ’Kenosis’ præsenterer Cathrine Raben Davidsen en række nye værker, som bevæger sig på kanten mellem figuration og abstraktion. Jeg møder Cathrine på hendes atelier i København, og omringet af stemningsfyldte malerier udført i flere lag olie, blæk, kul, akryl og pigment, keramiske lågkrukker og lamper inspireret af japansk raku, taler vi om erindringer, samtidens krigsbilleder og de stadier i livet, som former os som mennesker.


Cathrine Raben Davidsen. Installationsbillede fra 'Kenosis', Horsens Kunstmuseum. Foto: Anders Sune Berg. Venligst udlånt af Cathrine Raben Davidsen 

En ukontrollérbar proces 

I mange år har Cathrine Raben Davidsen interesseret sig for spørgsmål omkring mytologi og hentet inspiration fra litteraturen og kunsthistorien. Med udstillingen ’Kenosis’ fornemmer man en ny vej i hendes kunst, hvor disse historiske referencer og mytologiske baggrunde er erstattet af en form for umiddelbarhed og en ukontrollérbar kunstnerisk proces, hvor tilfældighederne råder.

Det, som har været kendetegnet ved mine værker er nok, at de i høj grad har været båret af en konkret historie, og det blev lidt farligt for mig og for dem som kigger på mine værker. Altså netop det her med at lede efter en historie. Og det var det, jeg egentlig gerne ville væk fra, fordi historien som sådan ikke er vigtig, i forhold til hvordan man skal opleve værkerne. Udgangspunktet var virkelig at løsne op og at prøve på at åbne op for at noget nyt kunne ske”.


Cathrine Raben Davidsen, "The Dark Night (I)", 2016. Venligst udlånt af Cathrine Raben Davidsen 

Til ’Kenosis’ har Cathrine arbejdet med at integrere tegningen i maleriet. Hun har løsnet op for kompositionen ved at hælde pigmenter blandet med bindemiddel ud på billedfladen, hvorefter hun tegner og maler med udgangspunkt i de strukturer, som er opstået. Når hun hælder væskerne ud på fladen, kan hun ikke forudse, hvordan materialerne blandes, og på denne måde lader hun tilfældighederne styre en del af processen.

”Jeg ville gerne lave noget, der ikke var så rent, og ikke var så perfekt som mine kultegninger. Og det kunne jeg netop gøre ved at bruge materialer, som faktisk ikke kan lide hinanden. Det er en undersøgelse af hvad et materiale kan og samtidig en proces, hvor jeg går ind og arbejder med de abstrakte elementer og til sidst tilføjer nogle figurative elementer.”

Livets stadier 

Cathrines kunst kredser ofte om menneskets identitet og livets stadier. Dette gælder også værkerne til udstillingen ’Kenosis’, som er skabt med baggrund i samtidens krigsbilleder og Cathrines egne erindringer. Værkerne befinder sig i et krydsfelt mellem form og abstraktion, krop og ånd samt det indre og det ydre. De menneskelige skikkelser fremstår skrøbelige og i deres transparente, abstrakte udtryk er de sanseligt dragende. 


Cathrine Raben Davidsen, "Human Nature", 2016. Venligst udlånt af Cathrine Raben Davidsen 

”’Kenosis’ var faktisk et værk jeg lavede til en af mine venner som fik et hjertetilfælde, og som jeg var meget tæt på at miste. Han var ude på en løbetur og så faldt han om, fordi han havde en medfødt hjertefejl, som han ikke vidste han havde. Mine værker har i mange år kredset om døden og om grænsestadier. Og netop kenosis-begrebet betyder at give afkald, og er det stadie, hvor Kristus opgiver sin guddommelighed og bliver menneske. Jeg synes, at det er et meget stort og smukt ord – kenosis. Og det værk jeg lavede til min ven, det kaldte jeg ’Kenosis’. Alt det, der er i det værk, er ligesom blevet foldet ud på Horsens Kunstmuseum.”


Cathrine Raben Davidsen, "Kenosis", 2016. Venligst udlånt af Cathrine Raben Davidsen 

Tunge tematikker som tab og død er noget som går igen i Cathrines kunstneriske virke. Og for at forstå Cathrines kunst kommer man ikke udenom hendes personlige tab af sin far i en alder af blot 13 år. Dette kommer blandt andet til udtryk i værket ’Familie’ fra 1996, som også er en del af udstillingen. Her ser man fire formforvrængede skikkelser, hvor tre af dem står op og faderen ligger ned i baggrunden og holder sig til hjertet. Faderfiguren ligger på sit sygeleje og den lille pige forrest i billedet holder sin far i hånden og konfronterer beskueren med sine slørede, insisterende øjne. Værket handler om at Cathrine giver slip på sin far.


Cathrine Raben Davidsen, "Familie", 1996. Venligst udlånt af Cathrine Raben Davidsen 

”Tidligt i forløbet havde jeg besøg af Horsens Kunstmuseum i mit atelier i København, hvor jeg viste dem nogle af mine meget meget tidlige værker som også er ret umiddelbare og meget kraftfulde. Her mikser jeg faktisk også olie, vand og blæk, og alle de materialer værkerne er bygget op af. Jeg havde brug for at gribe mine værker an på en helt ny måde, men som så alligevel ikke var helt nyt, fordi jeg har jo arbejdet med det for mange år siden. Så jeg ville genfinde denne her nerve, som de tidlige værker havde”.

Personlige erindringer 

I et interview produceret af Louisiana Channel, fortæller Cathrine, at det i dag ikke er det personlige tab, som bærer hendes kunst, men at hun stadig har en evne til at kanalisere sig ind på de følelser som handler om tab. Derfor handler hendes værker på udstillingen ’Kenosis’ om tab på forskellige planer, men med fokus på den tid vi lever i. På udstillingen ses en række værker, som tager udgangspunkt i samtidens krigsbilleder fra medierne, hvor Cathrine betragter sig selv som et vidne til det, der sker. Hun giver med værkerne en anden indgangsvinkel til de billeder, vi hver dag bliver konfronteret med i medierne, og udfordrer på denne måde beskuerens blik. 


Cathrine Raben Davidsen, "Ghost Mouth", 2016. Venligst udlånt af Cathrine Raben Davidsen 

Mine personlige erindringer og indre verden er en grundessens i mit værk. Men et nyt element var at kigge på den tid, som vi lever i. Og det er igen noget med det ydre og det indre, fordi jeg har brugt en masse forlæg fra krigen og tager udgangspunkt i krigsbilleder fra samtiden. Her begyndte jeg også at tænke på, hvordan jeg kunne få mine værker til at handle om den tid, vi lever i. De figurative malerier tager udgangspunkt i konkrete fotografiske forlæg, hvor de større, mere abstrakte værker – er mere baseret på noget indre. Jeg er et vidne til de her krigsbilleder, og jeg har et filter, som gør, at man kan se og opleve værkerne på en anden måde, end hvis man ser dem i nyhedsstrømmen.

Samtidens krigsbilleder 

Så snart man som beskuer ved, at værkerne er skabt med baggrund i reelle krigshændelser, og derved kender den alvorlige kontekst bag de lette strøg, transparentheden og bevægelserne i værkerne, begynder man at forholde sig til det man ser på en helt anden måde. Blandt andet i værket ’Believer’, som er et portræt af en ung mandlig selvmordsbomber. Han ofrer sit liv på jorden ud fra en tro på og et håb om en plads i paradiset, men hvorfor vælger han troen på paradis frem for livet på jorden? Her udforsker Cathrine endnu engang forskellen mellem krop og sjæl og stadiet mellem form og ikke form.


Cathrine Raben Davidsen, "Believer", 2016. Venligst udlånt af Cathrine Raben Davidsen 

”Det, der interesser mig, er mennesket. Jeg maler ikke de her billeder fra vores tid, fordi jeg er interesseret i krig eller fordi jeg tager et politisk standpunkt. Værket ’Believer’ har f.eks. ikke noget at gøre med, hvem der er god og hvem der ikke er god. Det handler mere om selve mennesket og hvordan mennesket gebærder sig gennem livet. Om de valg man tager, og om hvad tro og religion gør ved mennesket.”

Udover de nye malerier indeholder udstillingen også enkelte ældre værker helt tilbage fra slutningen af 1990’erne. Heriblandt serien ’Target Practice’, som Cathrine lavede, da hun var i Sydafrika efter apartheidstyrets fald. 


Cathrine Raben Davidsen, "Target Practice (interdependency)", 1998. Venligst udlånt af Cathrine Raben Davidsen 

Vi var i Sydafrika efter apartheidstyrets fald, på et tidspunkt hvor alle dem der havde begået voldsforbrydelser blev stillet for retten, og sandheds- og forsoningskommissionen blev sat til at udarbejde en rapport, som skulle beskrive de overtrædelser af menneskerettigheder, der var foregået. Under et ophold på Michaelis School of Art i Cape Town lavede jeg serien ’Target Practice’ og alle titlerne, så som ’Target Practice (Exercise no. 9)’, ’Target Practice (Tuning System)’ og ’Target Practice (Interdependency)’, er fundet i en bog om skydeøvelser, som jeg fandt på et loppemarked i Sydafrika. Det er nogle ret voldsomme værker, som måske er mere relevante nu end nogensinde. Horsens Kunstmuseum ville virkelig gerne udstille netop disse værker, fordi de ville gøre op med den måde, folk kigger på mine værker – og vise at værkerne er meget mere end blot overflade.

Grænselandet mellem kunst og design 

Til udstillingen ’Kenosis’ har Cathrine også skabt en serie nye keramiske lågkrukker i form af cylinderformede ansigter. De keramiske værker er inspireret af den japanske raku-teknik. Cathrine er ikke bange for at udforske nye medier, og arbejde med kreative genrer, der befinder sig på grænsen mellem kunst og design. Blandt andet har hun lavet kostumer for Det Kongelige Teater og bøger, men det er især keramikken, hun har fokuseret på i den seneste tid. Hun har også vakt opmærksomhed i udlandet med sine keramiske lågkrukker og lamper, hvor hun blandt andet har indledt et samarbejde med Nina Yashar, der driver Nilufar Gallery i Milano.


Cathrine Raben Davidsen. Installationsbillede fra 'Kenosis', Horsens Kunstmuseum. Foto: Anders Sune Berg. Venligst udlånt af Cathrine Raben Davidsen 

Lige nu skal jeg i gang med at lave en japansk inspireret have, som jeg vil kalde Jar Garden, hvortil jeg har fået lov at udvikle nogle glasurer og krukker ude på Royal Copenhagens værksted. Der er jeg en gang om ugen, hvor jeg arbejder med glasurer til nogle gigantiske udendørs- og indendørskrukker. Jeg har gang i ret mange forskellige ting og det er sjovt at få mulighed for at arbejde sammen med en masse forskellige mennesker.

Fakta:

Cathrine Raben Davidsen (f. 1972) bor og arbejder i København. Hun er er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi og har studeret kunst i både Firenze og Holland. Hun har haft adskillige gruppe- og soloudstillinger i Danmark og laver blandt andet malerier, tegning, grafik og keramiske værker. Hun er repræsenteret i en lang række internationale og nationale samlinger og har modtaget prestigefulde legater fra blandt andet Statens Kunstfond og Niels Wessel Bagges Hæderslegat.

http://cathrinerabendavidsen.com/

Udstillingen ’Kenosis’ kan ses frem til d. 15. januar 2017 på Horsens Kunstmuseum.
Adresse: Carolinelundsvej 2, 8700 Horsens
Læs mere om udstillingen her

Se videointerviewet med Cathrine Raben Davidsen som Louisiana Channel har produceret her

 

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig