MINDCRAFT16 lukker dig ind i kunstnerens 'mindset' der både er æstetisk og forbløffende.
Af: Ditte Haugstrup 24.10.2016
Med fokus på hjernens kreativitet, udførelsen af håndværket og samspillet mellem materiale og udtryk fremviser ”MINDCRAFT16” tidens ypperste danske design inden for tekstil, møbler og kunsthåndværk. Udstillingen tager dig med ind i en organrød verden på Designmuseum Danmark, hvor ordlegen mellem ‘mind’ og ‘craft’ viser sig i raffinerede tallerkener og smeltet glasur. Her får associationerne frit spil idet vi nærmer os kunstnernes kognitive univers.
“Det her er altså toppen af poppen, cremen af cremen, top-notch” siger museumsdirektør Anne-Louise Sommer om den nærværende udstilling og vækker anerkendende grin blandt de mange fremmødte til åbningsfesten på årets MINDCRAFT-udstilling.
”MINDCRAFT16” præsenterer nemlig det nyeste af det nye og det mest sublime inden for dansk design og kunsthåndværk. Årets tema er ”In my mind craft”, og som Sommer nævnte i sin tale, giver ordet ‘mind’ mange forskellige associationer, men fællesnævneren her er, at vi kommer nærmere designernes kreative hjerne og inderste sindelag.
Både flamboyante hårfrisurer, moderne kondisko, kunstnere i plettede kapper og forældre med blenumser på armen var mødt op for at lade sig imponere af den originalitet, der gør sig gældende i værkerne.
Sort rum, rødt rum
Den uhomogene skare valfartede bogstavelig talt ned til udstillingen, der befandt sig i museets måske yderste fløj. Her rammer iscenesættelsen plet med sine røde tæpper fra gulv til loft, og på både faste og roterende platforme udstilles de forskellige kunstværker. Det føles som at træde ind i kunstnernes indre, og disse roterende podier minder om en animeret films illustration af hjernen som et indre knirkende tandhjul. Vi bevæger os ind i kunstnernes kreative bevidsthed.
Gulv- og vægudsmykningen består af flere hundrede kvadratmeter tæppe fra det danske designfirma egetæpper. Her har kuratorerne, designduoen GamFratesi, altså kræset for detaljen, og skabt en konceptuel visuel ramme for udstillingens værker.
Inden man træder ind i det røde tæppebeklædte rum, bevæger vi os gennem et mørklagt rum. Her visualiserer fire fladskærme farvestrålende narrativer, som synes at eksplodere i lys midt i mørket. Det er det københavnske designstudio Dark Matters, der står bag installationen, der opløser tid og rum med stærke farverige kontraster.
I piggenes skær
Ved første øjekast ind i det røde rum drages man af Yuki Ferdinandsens eksklusive og glitrende tallerkner. De glitrende elementer reflekterer lyset og skaber en effekt som en slags miniature af en diskokugle i loftet. Det var i bund og grund meget passende, da stemningen, på trods af både gråvejr, var yderst festlig.
Yuki Ferdinandsen, ”Hanabi / Out of My Mind / Cosmos”, 2016. Foto: Venligst udlånt af Designmuseum Danmark.
Når man kommer tæt på Yukis håndværk ser man imidlertid, at værket ikke er beklædt med glitrende enheder, tværtimod. Det er små pigge, som både i materiale og udtryk har et råt udtryk, der giver værket dets funklende ydre. Piggene forener værkets kraftfulde og romantiske substans, som i en genistreg ender i et på en og samme tid florlet og eksplosivt udtryk.
Værket er skabt i sterling sølv, og det er tydeligt, at der her er fokus på materialet og dets udtryk. Kærligheden til materialet er i det hele taget gennemgående på udstillingen. Det at formgive og designe er en stor del af kunstnernes ’mind-set’.
Udstillingens unikaværker blev fremvist under designugen i Milano i foråret, og det er en stor bedrift for museet og Statens kunstfonds projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design, at have fået hentet udstillingen fra Milano til København, så vi kan opleve herlighederne på dansk jord.
Nicholas Nybro, “Denmark on my Mind”, 2016. Foto: Venligst udlånt af Designmuseum Danmark.
Christina Schou Christensen, “Tension”, 2016. Foto: Venligst udlånt af Designmuseum Danmark.
Rødgrød med fløde
Når vi ser Nicholas Dybros skulpturelle værk “Denmark on my Mind”, som består af kvindefigurer af hø i noget der ligner malkedragter, som sender tankerne tilbage til danske sommeraftener og rødgrød med fløde, virker det da også forkert ikke at have muligheden for at opleve udstillingen på national grund.
Som en brydning, både med Nybros idylliske aftenstund, Dark Matters farveshow og Yukis materialevalg, ser vi Christina Schou Christensens organiske former i keramik.
Schou leger med tyngdekraften i sine keramiske værker. Tyktflydende glasur synes at smelte og dryppe fra værkerne. Formerne er bløde og organiske og der leges med kontrasten mellem den glatte løbende glasur og den grove keramik.
Udstillingens design og kunsthåndværk viser en stor bredde og mange interessante og utraditionelle måder, at bruge de forskellige materialer på. Da jeg betragter Freya Dalsjøs værk, en beklædningsgenstand, hører jeg to kvinder diskutere, hvilken slags dragt dette mon er. Jeg havde selv besluttet mig for en skjorte. Kvinderne mente at det var en kimono. På dette billede ser vi imidlertid, at den fungerer som en kjole.
Freya Dalsjø, “I New It”, 2016. Foto: Venligst udlånt af Desigmuseum Danmark.
Skjortekjolen har brede sorte kanter, hvide knapper og en sofistikeret krave i et delikat stof. Men kraven sidder ikke ved halsen og knapperne befinder sig ikke hvor de plejer. Der er her en omvæltning af den normative opfattelse af disse elementers funktion og placering. Titlen, ”I New It”, som leger med ordlyden ”new” og ”knew”, understreger idéen med, at en beklædningsgenstand stadig kan frembringe nye associationer.
Æstetik i alle former
Midt i fine silkeklæder er der en intens lyd fra et advarselshorn, som i høj grad bidrager til en tvetydig sindsstemning. Det er ikke kun idylliske billeder, der viser sig på nethinden, men også et net af tanker og følelser som både er avancerede, familiære og hverdagsagtige.
Især Henrik Vibskovs ”SUB3” sender blandede signaler. Værket er lavet af plexiglas og naturgummi, og disse orange gummipigge stritter faretruende (eller beskyttende?) ud mod publikum. Værket skal illustrere et fysisk og mentalt rum som søger, at fremkalde en ny og måske rar bevidsthed hos beskueren. Værket er farligt dragende med sine farvestærke søpindsvinepigge.
Henrik Vibskov, “SUB3”, 2016. Foto: Venligst udlånt af Designmuseum Danmark.
Lige så mangfoldigt et publikum der var tilstede på åbningsdagen, lige så mangfoldige fremstår værkerne, der varierer i alt fra materiale til funktionalitet. Der er en fin sammensætning af både mindre og større værker, møbler, materialer og farver, og ”MINDCRAFT16” formår, med ’cremen af cremen’ af dansk design, at udfordre og inspirere.
“MINDCRAFT16” vises på Designmuseum Danmark i perioden 18. oktober 2016 - 8. januar 2017.
Link til udstillingen: http://designmuseum.dk/udstillinger/udstilling-fra-september-til
“MINDCRAFT16” er kurateret og iscenesat af designduoen GamFratesi i samarbejde med Statens Kunstfond.
Profilbillede: Dark Matters, “Undecided Impressions”, 2016. Foto: Venligst udlånt af Desigmuseum Danmark.