Indkøbskurven er tom.
En amerikansk dame i London
Kunstrejser

Tate Modern udstiller dette efterår et bredt udvalg af Georgia O'Keeffes værker fra seks årtier.

Anmeldelse af Josefine Reinholdt Kjærgaard

10.10.2016

Den londonske mastodont Tate Moderns store tilløbsstykke dette efterår er en udstilling med den amerikanske kunstner Georgia O'Keeffe. Foran museet med Themsens uklare vand skvulpende som baggrund troner store bannere med hendes navn og kendte blomsterværk ”Jimson Weed” påtrykt. På tredje sal indendøre viser Tate dog en kunstner med langt flere lag, end hvad der rækker til blide blomstermotiver.

Udstillingen dækker 13 lokaler, og gennemgangen følger O'Keeffes liv kronologisk. Kronologien udelukker dog ikke en spændende tematisk opdeling, for O'Keeffe blev ved med at udvikle sin farvepalet og interesse for forskellige motiver gennem samtlige af de syv årtier, hun producerede kunst i.

Amerika på kryds og tværs
Georgia O'Keeffe er en powerkvinde i kunsthistorien såvel som i amerikansk kultur. Hun blev født i 1889 i Wisconsins prærielandskab og uddannede sig og underviste i Virginia og Texas frem til 1918, hvor hun flyttede til New York.

Her giftede hun sig med den 24 år ældre, indflydelsesrige fotograf og galleriejer Alfred Stieglitz. De boede på Manhattan og havde sommerresidens ved Lake George længere nordpå i staten New York. I slutningen af 1920'erne besøgte O'Keeffe for første gang New Mexico, som ligger lige over den mexikanske grænse, og her forelskede hun sig i farverne, klimaet og landskabet. Hun knyttede sig uløseligt til stedet og døde som 98-årig i Santa Fe.

O'Keeffe stiftede på den måde grundigt bekendskab med forskellige dele af USA gennem livet, og hun lod de steder, hun boede have stor indflydelse på sine motiver. Derfor er Tates O'Keeffe-udstilling også en USA-rundrejse. Et USA set fra den dyrest sælgende kvindelige kunstners perspektiv.

Hundrede år siden debuten
I udstillingens første rum hænger værker fra O'Keeffes tidlige produktion, som blev til i Wisconsin, Virgina og Texas. Det er kultegninger og oliemalerier, hvis abstrakte motiver viser hendes interesse for synæstesi – særligt chromestesien – hvor lyd opleves i billeder og farver.

Det er en farvemæssigt dragende start på udstillingen, hvor den større kontekst også sættes på plads. Værkerne i dette rum er nemlig de samme, som man kunne se for hundrede år siden på Alfred Stieglitz galleri i New York, hvor O'Keeffes havde sin debut og første soloudstilling. Udstillingen på Tate er en hyldest til dette hundrede-år.

Det utopiske New York
I de følgende tre rum oplever man O'Keeffe, efter hun flyttede til New York i 1918. Her hænger hendes sanselige, blide oliemalerier, der teknisk set stadig er imponerende. Stieglitz optager også markante pladser gennem udstillingen. Han er nemlig fotografen bag en række udstillede portrætter af O'Keeffe og deres omgangskreds fra New Yorks kunstverden op gennem 20'erne.


Alfred Stieglitz 1864-1946 Georgia O’Keeffe 1918 Photograph, palladium print on paper 243 x 192 mm The J. Paul Getty Museum, Los Angeles©The J. Paul Getty Trust

Denne skarpe, bruntonede fotografiske tilføjelse til udstillingen giver et mere biografisk blik på Georgia O'Keeffes liv, og sammen med de oplysende tekster, der optræder i hvert rum, udvider kunstudstillingen sig til også at være et historisk og personligt indblik i et kvinde- og kunstnerliv i det 20. århundrede.

Ud over sanser og farver formidlet i smukke abstraktioner i O'Keeffes malerier spiller de fysiske omgivelser også en betragtelig rolle i hendes produktion fra årene som gift kvinde i New York. Hun var tiltrukket af storbyen med dens skyskrabere og elektricitet, og hendes gengivelser af natlige bymotiver fra New York er kantede og grafiske og oser af utopi og industriel skønhed. De står i skarp modsætning til de mere organiske motiver, hun malede både før og efter.

Frodig sommer ved søen
Selvom Stieglitz og O'Keeffe først blev gift i 1924, da hans skilsmisse fra sin første kone gik igennem, levede de sammen længe inden. Allerede i 1918 tog han hende med nordpå til sin families sommerhus ved Lake George. I mange år brugte O'Keeffe sommeren og efteråret her og malede den frodige natur og landlige bygninger.

Værkerne hun skabte på denne lokation i det nordøstlige USA, er samlet halvvejs i udstillingen. For mig er det udstillingens højdepunkt. Her er stemningen farvemættet og motiverne familiære. Her rammer hun midten mellem de kropslige, organiske motiver, som mimer noget sanseligt og indre og de grafiske storby-motiver, som med tårnhøje bygninger og industri viser det unaturlige og ydre.

Her er Georgia O'Keeffe på ferie, og den varme atmosfære fra det naturskønne nordlige område i USA trænger helt ind i beskueren.

Blomster til freudianere og til fortrydelse
Efter besøget ved Lake George ankommer man til et rum, som er dedikeret til O'Keeffes mest berømte motiv: blomsten. Som kvinde i en mandsdomineret branche beklagede O'Keeffe de ensrettede tolkninger af hendes kunst som særligt feminint erotiske. Derfor lod hun over tid sine blomstermotiver udvikle sig fra at være semi-abstrakte og sensuelle til at blive mere fotografiske for at undgå, de udelukkende blev anskuet som kvindelige kønsorganer.


Georgia O’Keeffe 1887-1986 Jimson Weed/White Flower No. 1 1932 Oil paint on canvas 48 x 40 inches Crystal Bridges Museum of American Art, Arkansas, USA Photography by Edward C. Robison III © 2016 Georgia O'Keeffe Museum/DACS, London

Denne taktik ændrede dog ikke på modtagelsen, og selv i dag hvor samfundet er mere kønspolitisk korrekt end nogensinde før, er det svært at se på hendes blomstermalerier uden at opfatte de delikate blade og det upclose perspektiv som erotisk i en eller anden grad.

Med et citat på trykt på væggen lukker Georgia O'Keeffe dog fortsat munden på alle os freudianere, der ser hendes billeder: ”When people read erotic symbols into my paintings, they're really talking about their own affairs.”

Knogler i det tørre landskab
Den resterende udstilling viser malerier fra 1929 og frem. Tiden fra O'Keeffes første lange besøg i New Mexico og til hendes død i 1986. Her ændrede hendes farvepalette og motiver sig endnu en gang og tilpassede sig de nye rammer i det sydlige USA, hvor hun fandt sig så godt tilpas.

Som vi ved, kunne hendes 24 år ældre mand Stieglitz godt lide unge piger, og netop i slutningen af 20'erne mødte han en 22-årig kvinde, som han indledte en affære med. O'Keeffes retræte til New Mexico herefter blev en følelsesmæssig løsrivelse fra ham og en frigørelse for hende som menneske.

I det tørre klima sydpå fandt O'Keeffe både en ny vennekreds af kunstnere og et nyt miljø at udforske. Hun begyndte at samle knogler på sine lange køre- og traveture, og dette organiske materiale blev et yndet motiv for hende. På mange billeder fra denne periode ser man sydstatslandskabet gennem kranier og bækkener på bedste southern gothic-manér.

Magi og åbne vidder
Igennem udstillingens sidste få rum åbner der sig i det hele taget et mere magisk og bredt univers. O'Keeffes motiver får mere metafysiske og åbne klange, end i de værker vi så tidligere. Teknikken er stadig fejlfri, men blikket er mindre sløret – øjnene er vidtåbne og modtagelige. Det kommer til udtryk i hendes malerier af 'kachinas'-figurer fra indianerkulturen, men også i landskabsmalerierne, hvor kontrasten til hendes tidligere værker er tydelig.


Georgia O’Keeffe Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie's II 1930 Oil on canvas mounted on board 24 1/4 x 36 1/4 (61.6 x 92.1) Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation© Georgia O'Keeffe Museum

Her ser hun ikke længere på frodige blomster eller komposterende blade helt tæt på eller maler natlige skyskrabere i smalle, vertikale formater. Her åbner hun i stedet op for hele den horisontale oplevelse af revnende klippeformationer og tørre, flade vidder. Og i fuldt dagslys.

Udstillingen ender oppe i himlen. O'Keeffe blev inspireret til to serier af malerier på sine talrige flyveture. Èn med floder og landskabsformationer set ovenfra, og én hvor skyerne i sig selv udgør landskabet. Disse globalt genkendelige motiver afslutter Georgia O'Keeffes USA-præsentation på Tate Modern.

Georgia O'Keeffe kan ses på Tate Modern frem til d. 30. oktober 2016. Læs mere her:

http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/georgia-okeeffe

Profilbillede:Georgia O’Keeffe 1887-1986 Jimson Weed/White Flower No. 1 1932 Oil paint on canvas 48 x 40 inches Crystal Bridges Museum of American Art, Arkansas, USA Photography by Edward C. Robison III© 2016 Georgia O'Keeffe Museum/DACS, London

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig