Indkøbskurven er tom.
Varmebølger fra det kolde nord
Udstillinger & Omtaler

Hansina Iversen udstiller på Nordatlantens Brygge d. 27. august til d. 16. oktober 2016

Af Josefine Reinholdt Kjærgaard

17.08.16

Normalt ser vi farver og hører lyde, men en gang imellem er sanseapparatet mere nuanceret skruet sammen end som så. Det kan man opleve på egen krop i kulturhuset Nordatlantens Brygge på Christianshavn. Her lader den færøske kunstner Hansina Iversen sanserne flyde sammen i sine malerier, der udstilles under titlen ”Dissonant Thought”.

Malerierne har ingen titler eller konkret indhold. Begge dele opløses til fordel for former og farver, som i højere grad udtrykker en væren end en historie. Gennem flow af farver bliver sanseapparatet åbnet og aktiveret. De abstrakte værker kan derfor vække en hørbar dissonans for beskueren, på trods af, at de hænger fladt på væggen og tager form af oliemalerier.

En anden slags møder
Hansina Iversen er født i 1966 og er uddannet ved Islands Kunstakademi og Kunstakademiet i Helsinki op gennem 90'erne. Hun har udstillet i Danmark flere gange, lavet scenografier og ikke mindst udsmykket skoler, hoteller og kirker på Færøerne, hvor hun også er født.


Hansina Iversen, uden titel, 2016

Hun bor i Tórshavn. Men modsat mange andre kunstnere, som opsøger og bosætter sig på øgruppen skabt af vulkaner, er det ikke den nærværende færøske natur, der inspirerer Hansina Iversen. I udstillingskataloget til ”Dissonant Thought” fortæller hun:

”Naturen påvirker og omslutter alt her på Færøerne, men det er ikke det, der optager mig. Jeg bliver ikke inspireret af naturen. Jeg er optaget af en anden slags møder. Der er flere, der forholder sig til alt det blå derude og det påskønner jeg, men i forhold til mine malerier er det noget helt andet, en anden farveskala simpelthen, der er spændende for mig.”

Opmærksomhedskrævende farver
Det kølige færøske landskab udebliver altså i Hansina Iversens kunst. Værkerne, man snart kan se på Nordatlantens Brygge er i stedet farvemættede, fortættede og grafiske. Påtrængende sanselige om man vil. Iversen arbejder med stærke kontraster og farver, der lyser og vil frem. Det dæmpede og tilbageholdende finder man ikke på ”Dissonant Thought”-udstillingen eller i hendes øvrige katalog.

Intensiteten i farverne bliver på den måde kendetegnende for hendes kunst, og det er den selvsamme intensitet, der kan vække og stimulere beskuerens øvrige sanser. Iversens kunst får dermed potentialet til at give en totaloplevelse for publikum, hvor den sædvanlige adskillelse af sanserne opløses. Hvor farverne er så påtrængende, at de kan høres og føles.


Hansina Iversen, uden titel, 2016

”Dissonant Thought” samler hendes nyeste malerier. De er alle fra i år. Fælles for dem er, at hun har brugt brede penselstrøg, som er hastigt placeret på lærredet i en lag-på-lag-struktur, hvor stærke farver – fx en ulmende og kødelig rød samt en mat og uigennemtrængelig gul – tiltrækker øjet, og gør det svært at se sig mæt. Hvad gemmer sig i de farvemættede lag? Eller skulle man spørge hvem?

Grafisk tilstedeværelse
Maleriernes motiver kan minde om, at kigge på organismer gennem et mikroskop, der ikke er skarpt indstillet. Det er stillestående grafisk og levende og pulserende på samme tid. Derfor er det værd, at lade oliemalerierne overtage øjeblikket, når man kigger første gang, såvel som at bruge tid på at lade dem synke til bunds i sindet et efter et.


Hansina Iversen, uden titel, 2016

Strukturerne skifter mellem at være gennemsigtige og mættede, og selvom man som beskuer ikke får noget foræret handlingsmæssigt – hverken i form af titel eller letgenkendeligt motiv, er man ikke i tvivl om, at der er organisk liv et sted i billedet. At de repræsenterer en væren frem for en kold stilstand.

Det kolde nord gentænkt
Det er ikke tilfældigt, at Hansina Iversens udstilling ”Dissonant Thought” kan ses netop på Nordatlantens Brygge. I det gamle pakhus på Christianshavn kan man opleve alt fra koncerter og strikkekonkurrencer til foredrag og kunstudstillinger som denne.

Fælles for kulturhusets aktiviteter er, at det nordiske står i centrum. Det er særligt kunst og kunsthåndværk fra Grønland, Island og Færøerne, der bliver præsenteret og Hansina Iversen-udstillingen skriver sig ind i en utrættelig formidling af nordatlantisk kunst og kultur.

Men selvom man måske hurtigt tænker på kulde og tågede landskaber, når Nordatlanten bliver nævnt, er Hansina Iversens kunst ikke næret af frostlandskaber. Den udsender snarere varmebølger så hede, at isen tør.


Profilbillede: Hansina Iversen, uden titel, 2016

”Dissonant Thought” kan opleves på Nordatlantens Brygge i København fra d. 27. august til d. 16. oktober 2016.

Læs mere om udstillingen her http://www.nordatlantens.dk/da/udstillinger/2016/hansina-iversen/

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig