Solo udstilling af Angela Gram på Gallery Poulsen.
TRANSFIGURED NIGHT
Anmeldelse af Camilla Holm Rautenberg.
07. september 2020.
Mystisk, uvirkeligt og fantasifuldt er blot tre ord som springer frem, når man ser Angela Grams værker på udstillingen: ”Transfigured Night”, hos Gallery Poulsen.
Idet man træder igennem dørene på Gallery Poulsen mødes man af to store, grønne øjne på et dyr, der bedst kan karakteriseres som et slags kattedyr. Værket pryder væggen lige overfor døråbningen og man drages med det samme mod de selvlysende øjne. Ens fødder føres automatisk mod de tomme øjne, på trods af at man passerer andre værker på sin vej gennem udstillingsrummet.
Ved nærmere inspektion af det ukendte væsen, vandrer blikket væk fra øjnene og ud mod dyrets krop og landskabet omkring det. Både dyr og landskab er en mærkværdig blanding af genkendelige og fremmedartede træk. Er det en sort kat med enorme ører? Det er ikke et specifikt defineret dyr, men et dyr fra kattefamilien er man i hvert fald ikke i tvivl om, at det er.
Jeg fortsætter rundt i udstillingsrummet, hvor væggene er spækket med farvestrålende og obskure dyreskikkelser/væsner og naturskildringer. Et mangfoldigt dyrerige omslutter én og man inviteres ind i Angela Grams spændende, fantastiske og surrealistiske univers, som på mange måder kan virke ubegribeligt og overvældende.
Man kan i alt opleve elleve værker af Angela Gram på udstillingen: ”Transfigured Night”, hos Gallery Poulsen. Alle værkerne skildrer væsener der er mærkværdige koblinger af forskelligartet natur – sammen danner de et underfundigt og unikt univers.
Angela Gram. Carpe Noctum. 2020. 122 x 92 cm. Olie på lærred.
Genkendeligt – men ikke helt
Alle værkerne på udstillingen: ”Transfigured Night”, portrætterer obskure dyreskikkelser, der kan betegnes som værende hybrider. Alt lige fra ulve, løver, sommerfugle til dyr man ikke helt kan kategorisere, kan opleves på udstillingen. Væsnerne har træk fra velkendte dyr, men med et finurligt tvist. Nogle af dyrene har ekstra øjne og hoveder, imens andre er udstyret med geometriske former omkring hovedet. Fælles for dem alle er, at de på sin vis virker genkendelige og så alligevel overhovedet ikke.
Gram er inspireret af naturens biodiversitet, som kommer til udtryk i hybriderne. I hendes væsner eksperimenterer hun med det naturlige, og i processen bringer hun det unaturlige og ukendte ind i det naturlige og kendte. Hun konstruerer sine hybrider så de rummer elementer fra naturen iblandet futuristiske træk . Teknisk er de minutiøst udført, hvilket gør dem forbavsende virkelighedstro – trods diverse fremmede elementer.
I sin arbejdsproces finder hun inspiration fra virkeligheden, men også fra myter, litteraturen og kunsthistorien. Derigennem opstår ideerne til de obskure sammensætninger. Særligt den romantiske periodes fokus på det naturlige sublime er hun interesseret i. Det naturlige sublime er et forbløffende og overvældende stadie, som opstår i mødet med f.eks. obskure elementer, lys og naturfænomener, som Gram arbejder med i skildringen af både væsner, mørke og landskab.
Angela Gram. Shaman. 2020. 92 x 122 cm. Olie på lærred.
Usikker fremtid for dyrelivet
Flere af de dyrearter, som har været udgangspunktet for hendes væsner, er i dag truede. Man kan bl.a. se væsner med kendetegn fra gorillaer, leoparder og løver, der alle er dyrearter, der går en usikker fremtidig i møde.
Grams værker fremstår farvestrålende i udtrykket, men en mørk stemning lurer. Væsnerne er iblandet dyrearter, som potentielt ikke er blandt os i fremtiden. Mørket etablerer en sørgmodig stemning. Scenerne i værkerne udspiller sig om natten og den dystre stemning etableres i de mørke områder, der omslutter væsnerne.
Ved første øjekast fremstår de farverige og fantasifulde værker ubekymrede, smukke og glædebringende, men ved nærmere inspektion af alle motiverne opstår en sørgmodighed – Hun rammer os ved at pege på vores forfærdelige behandling af naturen og dyrelivet. Dyrearternes uddøen har aldrig været mere aktuel end i disse dage hvor menneskeskabte klimaforandringer i den grad ødelægger naturen og skubber dyrene ud af deres habitat.
Grams hybrider kan fremstå uhyggelige og skræmmende, men på trods af dette, er der en stor sårbarhed og ømhed på spil, som skildres i væsnernes positurer og udtryk.
På trods af farvefesten i værkerne, er der således tunge spørgsmål der tages op. Det handler om vores skrøbelige fremtid og konsekvenserne ved måden vi behandler naturen og omgivelserne på.
Angela Gram. The First Fire. 2020. 97 x 117 cm. Olie på lærred.
Motiver med menneskelige træk
Flere af Grams væsner har menneskelige træk i form af menneskehænder, menneskeøjne og muskuløse torsoer. De menneskelige træk kan opfattes som menneskets måde, altid at have en finger med i spillet – også hvad angår naturen. Menneskets aftryk kan ses overalt – både på godt og ondt. De menneskelige træk i væsnerne kan også forstås som Grams måde at understrege naturens sublimitet og magt over mennesket.
Udstillingens titel og værket: ”Tranfigured Night”, viser et stadie, hvor naturens magt overvinder og fortærer mennesket. På trods af vores indflydelse på naturen, så har naturen stadig en vis magt over mennesket. Denne magt kan virke skræmmende, katastrofal og overvældende – ligesom Grams væsner og natur også kan.
En kunstner som er værd at følge
Angela Gram modtog sin BFA fra Rhode Island School of Design og sin MFA fra New York Academy of Art, og har sidenhen gjort sig bemærket på den internationalt. Hun arbejder og bor i New Jersey, men interessen for hendes værker opleves både i USA og herhjemme – og interessen er kun lige begyndt at vokse.
I 2018 udstillede Gram for første gang på Gallery Poulsen med udstillingen: ”The Past Is Alive”, og nu er hun aktuel med anden soloudstilling hos Gallery Poulsen: ”Transfigured Night”. Begejstringen for kunstneren er som sagt stigende og den mærkes også tydeligt på galleriet – det er uden tvivl ikke det sidste vi kommer til at se til Grams værker her.
Er man inden for de næste par dage i nærheden af Kødbyen, kan det klart anbefales at tage et smut forbi Gallery Poulsen. Grams spændende univers skal opleves i virkeligheden fremfor blot på en computerskærm. Hendes måde at arbejde med aktuelle problematikker giver helt sikkert stof til eftertanke.
Billedet øverst: Angela Gram. Transfigured Night. 2020. 122 x 152,2 cm.
Udstillingen kan opleves på Gallery Poulsen frem til d. 10. september 2020.