i Nikolaj Kunsthal til d. 12. september 2020.
VENEDIG FILMFESTIVAL I NIKOLAJ KUNSTHAL
7. september 2020.
Af Jasmin Ingemansen.
Hvis danske filmskabere ikke kan komme til Venedig, må Venedig komme til Danmark. Det er i hvert fald den ide, Nikolaj Kunsthal bygger på, eftersom dette års Venedig Filmfestival ikke har kunnet udfolde sig grundet COVID-19. Den verdensomspændende pandemi skulle nemlig ikke vise sig at stoppe produktionen af tre helt nye, og vidt forskellige Virtual Reality værker, der nu kan opleves i den gamle kirke.
Til trods for den virale modgang, har Nikolaj Kunsthal formået at stable deres egen udgave af Venedig Filmfestival på benene, som du kan opleve med virtuelle virkemidler fra den 2. til den 12. september 2020.
Havfolket Kalder Mørknet Vand, HUSH Still.
Denne ellers kortvarige festival og udstilling byder på tre ganske forskellige, visuelt smukke værker, der indfanger sin tilskuer ind i en helt ny verden. Med VR-brillerne for øjnene og med nogle lydtætte høretelefoner, kan du frit vandre rundt i de virtuelle rum i et lydunivers, der matcher de stemningsfulde billeder. Med VR-udstyret som portal, opstår en dybfølt helhedsoplevelse, hvor tilskueren bliver suget ind i en parallel, virtuel verden.
Alle filmoplevelser i Venedig Filmfestival på Nikolaj Kunsthal forudsætter en indforståelse fra deltageren om komplet hengivenhed og indlevelse. Udstillingen kræver, at man som tilskuer smider hæmningerne og lader sig rive med, så man på bedste vis kan nyde de virtuelle virkeligheder.
Havfolket Kalder Mørknet Vand, HUSH Still.
The Hangman at home:
Den allerførste virtuelle udstilling vi møder, når vi træder ind i lokalet på Nikolaj Kunsthal, er værket The Hangman at Home. Dette værk fungerer som et kryds mellem film og interaktivt spil, der gør sin tilskuer til aktør i handlingen. Baseret på Carl Sandburgs digt af samme navn, undersøger The Hangman At Home fem forskellige personer, i vidt forskellige situationer. En fordybende, animeret og interaktiv oplevelse, som gør tilskueren bevidst om sin indflydelse på og tilstedeværelse i værket.
Som tilskuer placeres man midt i et virtuelt sort og hvidt rum, og med en controller i hver hånd bevæger man sig frit rundt. I rummet ser vi et skab, en dør, et vindue og en pejs, der alle gemmer på deres eget eventyr. Når man bevæger sig ind gennem åbningerne i disse forskellige portaler, udspringer de små fortællinger for øjnene af os.
Med glimt ind i små lejligheder, udfoldes fem forskellige historier med hver deres hovedperson. Alle scenerne viser hovedpersonen midt i en skamfuld handling, og du ser noget, du ikke føler, du burde være vidne til.
Havfolket Kalder Mørknet Vand, HUSH Still.
Historien går sin gang, lige indtil karakteren i det tegnede univers opdager dig og kigger dig dybt ind i øjnene. Øjenkontakten holdes så længe, at det bliver ubehageligt, og skellet mellem det virtuelle og virkeligheden udviskes. Alting føles mere og mere ægte og vi bliver for alvor opmærksomme på vores egen deltagelse i værket.
Havfolket Kalder Mørknet Vand:
Havfolket Kalder Mørknet Vand, der er skabt af Vibeke Bryld, er en VR-sanseoplevelse og -installation, der udforsker nordiske myter og tager sine tilskuere ned under havets dyb. Filmen udfolder sig i det nordjyske tusmørke på en åben strand i Thy, hvor det emmer af overtro og hvor naturens kræfter hersker.
Denne installation byder sine tilskuere til at overvære en isoleret, mytisk udfoldelse. Oplevelsen bliver udvidet sanseligt, da der på gulvet ligger en pude med sand, som du kan placere dig på. Med denne fysiske markør, trækkes du dybere ind i værket, når du mærker det kolde sand under dine bare fødder.
Simulationen går herefter i gang. Under seancen oplever vi små pletter af lys, der svæver fra det faste land ud over havet, mens vandets overflade langsomt hæves og bølgernes brus ekkoer i vores øre.
Vi ender opslugt af vand, og kigger man op, ser vi havets overflade mange meter over os. Lyden runger, som står vi selv under vandet, og man glemmer næsten at man godt kan trække vejret. Imens spilles der let musik, som drager beskueren længere ind i fortællingen og gør os opmærksomme på de magiske elementer, der omgiver os. Små funklende lys danser legende mens menneskets forhold til naturen intensiveres i det magiske univers.
Havfolket Kalder Mørknet Vand, HUSH Still.
Smagen af Sult:
I dette værk besøger vi små scener fra Zentropas kommende film Smagen af Sult med Nikolaj Coster-Waldau i hovedrollen. I udstillingen går man gennem scener fra filmen, der udspilles uden begyndelse og afslutning, og uden kronologisk rækkefølge. Scenerne, derimod, udspilles ud fra hvor i rummet vi placerer os og ændrer sig i takt med vores egne bevægelser. Vi fungerer derfor som en aktiv del af, hvad, der opleves, men vi kan ikke handle på det, vi bliver præsenteret for.
Scenerne bliver afbrudt af små fragmenterede trekanter, der flyver om øjnene på os, og som disorienterer os i forhold til tid og sted. Udstillingen inviterer til bevægelse i hele lokalet for at opsnappe så mange perspektiver af historien som muligt. Det er en komplet fængende VR-oplevelse, der placerer tilskueren i centrum af en kærlighedsaffære og som visualiserer tiltrækning, konflikt og genforening i lyset af de elskendes forsoning og adskillelse.
Kortvarig levetid med et længerevarende eftermæle
Udstillingen på Nikolaj Kunsthal er altså inddragende, fængende og visuel. Med sin diversitet i det filmiske univers, inviterer den tilskueren til at prøve sig af med flere typer fiktion på en helt ny måde. I VR-universerne, står du i varierende grad som aktør, og er i den grad en del af værket og dets verden.
På trods af filmfestivalen og de involverede værkers korte tilgængelighed, efterlader de et dybt indtryk. Underholdende, spændende, uhyggeligt og medrivende sætter alle tre film deres spor på sjælen, som kan være svær at slippe, selv længe efter du har forladt kunsthallen. Venedig Filmfestival i Nikolaj Kunsthal byder på en innovativ måde at opleve filmmediet og -kunst på, og det er bestemt en chance du ikke bør lade dig forbigå.
Udstillingen kan opleves i Nikolaj Kunsthal frem til d. 12. september 2020.