Museer efterlyser Georg Jacobsen-malerier til ny udstilling
EFTERLYSNING!
Museer efterlyser Georg Jacobsen-malerier til ny udstilling
Georg Jacobsen var kunstneren, der dimitterede fra det danske kunstakademi, drog til Paris for at udøve en anden kunst, end den man kunne i 1910’ernes Danmark, blev samarbejdspartner med mexicanske Diego Rivera, og bragte en ny kunstretning med sig til Norden.
Maleren Georg Jacobsen (1887-1976) var en af de nordiske kunstnere, der slog sig ned i Paris omkring 1920. Jacobsen mødte her mexicaneren Diego Rivera, der netop havde brudt med kubismen, og var ude i en ny kunstnerisk mission – en mission, som i særdeleshed Jacobsen tog til sig. I en gruppe af kunstnere, der jævnligt samlede sig i Riveras lejlighed for at diskutere og analysere kunsten, var Jacobsen den store kompositionsteoretiker. Missionen var at videreføre den franske kunstner Paul Cézannes idéer – at et maleris grundsten var kuglen, keglen og cylinderen – men Rivera og resten af gruppen, hovedsageligt bestående af danske Jacobsen, norske Alf Rolfsen, svenske Otte Sköld, brasilianske Paul Araujo og russiske Angelina Beloff ville modsat kubisterne (der førte alt tilbage til de tre kompositoriske elementer), bruge kuglen, keglen og cylinderen som en underliggende malerikonstruktion.
Georg Jacobsen bliver hovedperson i den udstilling, der i 2021 åbner på Ribe Kunstmuseum og Fuglsang Kunstmuseum. Vi har udarbejdet et værkudvalg, men ved samtidig, at der findes en del malerier, som vi ikke har haft mulighed for at lokalisere. Derfor beder vi nu om jeres assistance. Konkret drejer det sig om ’Klosterskolepigen’ (1921), ’Selvportræt med bowlerhat’ (1921), ’Piazza Grande i Arezzo’ (1934) samt en skitse til det maleri, der nu ejes af Ribe Kunstmuseum. Men vi ved også, at der findes værker rundt omkring, som vi endnu ikke kender til, men som vil kunne bibringe vigtig viden til udstillingen.
Hvis du ligger inde med et af de efterlyste Georg Jacobsen-værker, eller har et værk, der er signeret GJ/Georg Jacobsen, så kan du tage kontakt til museumsinspektør ved Ribe Kunstmuseum, Josephine Nielsen-Bergqvist, jnb@ribekunstmuseum.dk; tlf: 23 66 52 18. Alle henvendelser behandles fortroligt.
Figur 1. Georg Jacobsen, Klosterskolepigen, 1921. Tempera og olie på træ, 33 x 28. Betegnet: GJ 21.
Figur 2. Georg Jacobsen, Selvportræt med bowlerhat, 1921. Tempera på træ. 46 x 38 cm. Ikke betegnet.
Figur 3. Georg Jacobsen, kompositionsskitse til Nature morte (Au panier des carottes) 1921, blyant. Signeret nederst til venstre: Georg Jacobsen.
Figur 4: Georg Jacobsen. Piazza Grande i Arezzo, 1934. 74 x 98, olie. Signeret nederst til højre: Georg Jacobsen.