Indkøbskurven er tom.
Nattergalen danses af Dansk Dansketeater
Scene, Film & Bøger

Nattegalen har premiere d. 17. januar 2020 i Århus på Musikhuset Aarhus.

Foromtale / skrevet af Christina Collet Hvolgaard, jan. 2019

Dansk Danseteaters ”Nattergalen” er en dobbeltforestilling som skabes af nogle af Danmarks mest efterspurgte koreografer indenfor den moderne koreografi; Sebastian Kloborg og Alessandro Sousa Pereira, som begge har modtaget Ridderkorset af Dannebrogordenen (2018). DJ-duoen Den Sorte Skole nykomponerer musikken, og den dansk/ukrainske collagemester Sergei Sviatchenko vil designe både kostumer og en fabulerende iscenesættelse.


Nattergalen, foto af Søren Meisner, koreografi Sebastian Kloborg .

 

Forestillingen har hentet sin inspiration fra både H. C. Andersens eventyr ”Nattergalen” og novellen "Nattergalen og Rosen" af Oscar Wilde. Dansk Danseteaters version af "Nattergalen" bliver en nytolkning, der tager afsæt i de overordnede temaer om bl.a. selvopofrelse, som både Andersen og Wilde berører. 


Nattergalen, foto af Søren Meisner, koreografi Alessandro Sousa Pereira.

 

Eventyret om Nattergalen fra 1848 er et af H.C. Andersens allermest populære eventyr, også i udlandet, og har gennem årene givet inspiration til både digtere, komponister og billedkunstnere. Eventyret handler som bekendt om en lille og beskeden nattergal, som kommer op på Kejserens slot for at synge for ham. Kejseren bliver meget begejstret for nattergalens sang, og han vil hele tiden høre den synge. Derfor giver han den et bur og tjenere på slottet. Nattergalen bryder sig imidlertid slet ikke om at være i fangenskab, og da den kan se sit snit til det, stikker den af. Det sker, da kejseren har fået en ny og kunstig nattergal, som glimter og funkler af guld og ædelstene. Kejseren vender derefter hele sin opmærksomhed mod den nye nattergal, men en dag går den i stykker, og da han virkelig har brug for den til at redde sit liv, kan den ikke hjælpe ham. Det kan den virkelige nattergal til gengæld, som med sin sang redder ham fra døden.

 

Andersens ’Nattergalen’ er ikke blot et af digterens mest kendte eventyr, men er også en af den danske guldalders mest berømte romantiske fortællinger. Historien er stadig uhyre relevant i dag med sit universelle tema om det levendes sejr over det døde, og om det naturliges sejr over det kunstige.


Nattergalen, foto af Raphael Frisenvænge Solholm, koreografi Sebastian Kloborg.

 

Sebastian Kloborg laver koreografien til forestillingens første værk, som vil tage sit udgangspunkt i temaer og motiver om den altopslugende selvopofrelse i Andersens evigtgyldige eventyr. Kloborg lover at bruge temaerne fra historieen, på både dyster og humoristisk vis, til at konstruere et helt nyt narrativ, der bevæger sig mellem drøm og virkelighed. Med værket vil han undersøge menneskelige relationer og den menneskelige selvforståelse, når døden sidder på brystet, og når kroppen falder fra hinanden. For vil vi lade teknologien redde os? Og ønsker vi at forlænge livet for enhver pris?

 

Kejseren, i eventyret, glemmer den rigtige nattergal. Lige indtil han ligger for døden og mekanikken i den kunstige fugl går i stykker. En kunstner, som kan sammenlignes med nattergalen, kan  heller ikke lade sig bure inde af magten. Så mister den sin egen magt. Både Nattergalen og danseren må have sin frihed, og være i levende forbindelse med naturen og sit publikum.

 

Forestillingens anden del skabes af den brasilianske koreograf Alessandro Sousa Pereira, der vil genfortolke Oscar Wildes paradoksale og hjerteskærende fortælling om ’Nattergalen og. I den oprindelige fortælling fra 1888 ofrer nattergalen sit liv ved at forære en smuk rose til en håbløst forelsket student, der dog bliver afvist. Og herefter følger en hårdtslående vrede og sorg. I Wildes værk stiller forfatteren spørgsmålstegn ved meningen med livet, kunsten og muligheden for at forandre verden. Har fuglen ofret sit liv for ingenting? Pereira er i sin koreografi inspireret af den oprindelige fortællings overordnede tema om den både meningsløse og brutale selvopofrelse. Med koreografens altid eksplosive stil, tilført Wildes vise og nærmest mytiske stemning, kan vi forvente en dans med et abstrakt vidnesbyrd på, at det at ofre sit liv til noget man inderligt tror på, både kan være dybt tragisk, bevægende og samtidig en meget smuk gerning.

 

I begge fortællinger om Nattergalen er der overordnet tre temaer. To af temaerne kommer til udtryk som modsætningspar: Det ægte over for det kunstige samt naturen over for kulturen. Et tredje hovedtema er poesiens og kunstens rolle i verden: altså en modsætning mellem først den sande poesi, der kommer fra hjertet og har magt til at overvinde døden og angsten, og dernæst kunstpoesien, der fremstilles mekanisk og ser flot ud, men som er skrøbelig og hjerteløs i sin unatur.


Nattergalen, foto af Raphael Frisenvænge Solholm, koreografi Sebastian Kloborg.

 

Med vores tidligere erfaringer og oplevelser med de dygtige dansere og professionelle hold hos Dansk Danseteater er forventningerne tårnhøje til denne opsætning. Det bliver helt sikkert en betagende oplevelse, hermed at komme i gang med årets sæson med forrygende scenekunst. Lad os finde hver vores egen Nattergal.


Nattergalen, foto af Søren Meisner, koreografi Alessandro Sousa Pereira.

 

 

Nattegalen har premiere d. 17. januar 2020 i Århus på Musikhuset Aarhus.

Herefter spiller den på Takkelloftet i Operahuset i København, og drager herfra videre på turné i hele i landet indtil d. 6. marts

 

Koreografi: Alessandro Sousa Pereira & Sebastian Kloborg
Scenografi og kostumer: Sergei Sviatchenko
Musik: Den Sorte Skole 
 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig