Indkøbskurven er tom.
Brødrende Løvehjerte på Det kongelige Teater
Scene, Film & Bøger

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset frem til 11. januar 2020.

Kom afsted – og ta’ børnene med

Brødrende Løvehjerte skal mærkes på Det kongelige Teater

 

Anmeldelse skrevet af Christina Collet Hvolgaard.
D. 29. november 2019

 

”Nogle gange må man gøre ting, også selv om det er farligt. Ellers er man ikke et menneske, men bare en lille lort!”

 

Astrids Lindgrens nænsomme behandling af livets store spørgsmål lagrer sig hos os alle – til stadighed. Bevidst eller ubevidst, så lærer ’Brødrene Løvehjerte’ os mange ting: Historien gør os bevidste om liv og død, men på en måde, hvor det ikke kun er sørgeligt, fordi handlingen får lov til at leve videre. Historien handler om de ting, der gør livet til livet.

 

På Det kongelige Teater er den storslåede historie iscenesat af Thomas Bendixen og handlingen er bevidst tro mod Lindgreens bog: Tvebak er lille og bange, for han ved, han snart skal dø. Hans bror Jonatan fortæller ham om landet Nangijala, som man kommer til, når man forlader denne verden. Det er lejrbålenes og eventyrenes sted. Det er her alle eventyrene stammer fra. Men der findes også eventyr, som ikke burde være til. De to drenge forenes i Nangijala som Brødrene Løvehjerte og kæmper for frihed i Rosendalen, den ene af Nangijalas to dale, der er besat af den onde Tengil.

 


Brødrene Lovehjerte. Skuespilhuset - Store scene. Foto Miklos Szabo

 

Tvebak har nogle gode betragtninger, når det kommer til, hvordan man står op for hinanden, når man elsker hinanden – og det er hele tiden fortalt i børnehøjde. ’Brødrene Løvehjerte’ siger noget rigtigt og ærligt om at miste, og den beskytter ikke børnene fra virkeligheden. Det er ikke en fortælling om at ville være populær eller vinde en konkurrence. Alle mennesker har behov for at finde meningen med det hele, i en tid, hvor mange er ramt af meningsløsheden. Det syge barn og broderen, der ofrer sig, minde os om kernen.

 

Gode historier appellerer både til børn og deres voksne, selvom det måske er på forskellige niveauer. I forestillingen på Skuespilhuset er den fantastiske historie bevaret, men scenografien sætter nye standarder for børneteater i Danmark. Fortællingen om Brødrene Løvehjerte finder sted i et forunderligt univers på en kæmpe skærm, så vi kommer med helt ind i eventyrets verden. Det er smukt, sjovt, vildt og lidt barskt, når vi rejser med Jonatan og Tvebak til det vidunderlige eventyrland, Nangijala. Det handler mest om, at man skal tage springet, vove et øje, stole på hinanden og ikke være bange. For bange, det er lillebror Tvebak, men man kan kredse det ind til, at man skal overvinde sin angst. Angsten for alt i denne verden. Især at dø. Det er vel moralen i Lindgreens eventyr. Bortset fra, at det med at ”tage springet” er en elementær livsbekræftende livsudfoldelse. Sammen med Brødrene Løvehjerte dør man for at fortsætte til nye og i hovedsagen smukke oplevelser et andet sted i himmelrummet. En trøsterig lære.

 


Brødrene Lovehjerte. Skuespilhuset - Store scene. Foto Miklos Szabo

 

I forestillingen er det Tvebaks opgave at være publikums guide gennem de onde verdener. Den skiftende fortælle- og action-stil for lillebroren er et af dramatikeren Line Mørkebys gode idéer ved omskrivningen af teksten til teater. Metoden løfter forløbet på en elegant facon, der ikke holder igen på smerten, men hele tiden har os i hånden gennem Tvebaks barnlige stemme. Den vinkel er modigt grebet i Bendixens iscenesættelse, der tager barnet og dets perspektiv alvorligt.

 

Den fantasifulde udnyttelse af en overvældende videoteknik, gør dramatiseringen af landskaber, rullende kæmpeheste, animerede bjerge og floder, hængebroer og buldrende lydeffekter til afgørende medspillere i opsætningens scenografi. Fantasiverdenens gode og onde skikkelser får lov til at udfolde sig som tegneserieagtige helte og slyngler i en fjern, fantastisk og samtidig genkendelig verden, Nangijala.

 

Den mageløse og dynamiske scenografi er skabt i samarbejde med den internationalt anerkendte videokunstner Tal Rosner (1978). Rosner har arbejdet med både orkestermusik, teater og dans på teatre i hele verdenen, ligesom han også er kendt for at lave video og scenografi til bl.a. Pet Shop Boys og Rolling Stones.

 

Forestillingen er både skøn og betagende. Lindgrens eventyr er blevet bragt til live på ny og Det Kongelige Teater er lykkedes på forrygende vis at integrere forskellige kunstneriske udtryk til det yngre publikum – og til os andre, der får fornyet vores glæde ved fortællingen om Brødrene Løvehjerte. Tak.

 

 






Brødrene Lovehjerte. Skuespilhuset - Store scene. Foto Miklos Szabo

 

 

Forestillingen kan ses på Det Kongelige Teater, Skuespilhuset frem til 11. januar 2020.

 

Dramatisering: Line Mørkeby
Iscenesættelse: Thomas Bendixen
Videodesign: Tal Rosner
Scenografi og kostumer: Karin Betz

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig