Indkøbskurven er tom.
CPH:DOX 2019: Europa, feminisme, kunst og klima
Scene, Film & Bøger

Kunsthal Charlottenborg er festivalcentrum for årets CPH: DOX, der allerede er i fuld gang.

Kunsthal Charlottenborg er endnu engang festivalcentrum for årets dokumentarfilmfestival, hvor snart sagt hele verden kommer for at deltage. Festivalen foregår dog over hele landet, da CPH:DOX, som en af de største dokumentarfilmfestivaler i verden, fylder biografer og biblioteker over hele Danmark med over 200 af de bedste dokumentarfilm fra hele verden i dagene fra d. 20.-31. Marts.
Af Sofie T.R. Olsen


Almost Human. Foto: CPH:DOX

Et fyldt program af videokunst, performance og lydprojekter
Festivalen favner alt fra storslåede biografudgivelser til den snævre videokunst, udstillinger, performance, musik- og lydprojekter, koncerter, VJ’s og de nyeste konceptuelle former inden for filmmediet.
Særligt på Kunsthal Charlottenborg er der gang i de nye medier. Her er både interaktive installationer, samt en VR-biograf, hvor de nyeste og mest innovative VR-film fra ind- og udland vises. De interaktive installationer bruger aktivt VR, som placerer publikum midt i kunstværkerne med alle sanserne i spil, mens VR-filmene udnytter og udforsker teknologien i en ren filmisk kontekst, hvor filmens handling udspiller sig i 360 grader rundt om beskueren.

Kategorien NEW:VISION byder på film med grænsesøgende eksperimenter mellem dokumentarisme og kunstnerisk refleksion. NEW:VISION handler om at undersøge det særprægede felt, der befinder sig mellem film og kunst. Filmskaberne placerer sig i denne gråzone med deres værker og opererer i et regi, der ikke normalt betrædes. 

Blandt andet præsenteres den internationalt anerkendte kunstgruppe, SUPERFLEX’s kortfilm ’Western Rampart’, hvor det vældige bygningsværk Vestvolden sydvest for København bliver  genstand for en fabulerende undersøgelse. Både de menneskeskabte og naturlige. Vestvolden blev opført (men aldrig færdiggjort) mellem år 1888 og 1892 som et værn mod invasioner, men har stået ubrugt hen siden 1. verdenskrig. I dag er Vestvolden et hjem for mange typer liv, der i form og skala overskrider voldens oprindelige mening. En enorm rød, talende fluesvamp er således vores guide til stedets historie i en eksistentiel monolog.


Humanity on Trial. Foto: CPH:DOX

EU på dagsordenen
Som en del af programmet sætter Kunsthal Charlottenborg Europa og EU på dagsordenen med gruppeudstillingen, Europa Endlos, præsenteret i samarbejde med CPH:DOX. 
Udstillingen løber over et forår markeret af to afgørende begivenheder i europæisk politik: Brexit og Europaparlamentsvalget.

Europa Endlos præsenterer en række internationale kunstnere, heriblandt Monica Bonvicini, Jimmie Durham, Olafur Eliasson, Daniil Galkin, Sara Jordenö, Bouchra Khalili og Fischli Weiss, der gennem foto, film og installation forholder sig til temaer, der kommer til at spille en central rolle i den kommende EU-valgkamp såsom identitet, grænser, fællesskab og migration. Udstillingen bidrager til refleksioner over Europas tilstand i dag og EUs rolle i fremtiden og ledsages af talrige filmvisninger, debatter og talks.

Med filmen Everybody In the Place ’fejres’ Brexit blandt andet aftenen før, altså d. 28. Marts (dagen inden virkelighedens Brexit) med acid house dj-afterparty og screening af kunstner Jeremy Dellers film om rave-kulturen i slut-80’ernes England. Democracy LTD af østrigske Robert Schabus skulle eftersigende være filmen der opsummerer den europæiske tilstand anno2019. 
Superstjernen Ai Weiweis besøg i forbindelse med verdenspremieren på hans film The Rest adresserer i den grad europæisk politikere. Udover det er der masser af debatter og meetings på programmet, der tager pulsen på hvor fokus er – eller bør være – både politisk og sociologisk lige nu. 


Reformisten. Foto: CPH:DOX

Ligestillingens blinde vinkler
Dette års festivalfokus lægger sig som altid op ad tidens politiske og sociale strømninger. Feminisme, LGBTQ og sexarbejde er blot en udsnit af emnerne i 2019 – et år, hvor der desuden er et historisk højt antal kvindelige instruktører der præsenterer film på festivalen.

Åbningsfilmen Reformisten af Marie Skovgård, der gennem tre år har fulgt den første kvindelige Imam i Skandinavien, Sherin Khankans, arbejde i Mariam Moskeen i København og foreningen Exitcirklen, er da heller ikke tilfældig. For særligt nydanske kvinder fylder mere og mere som stærke dagsordensættere i offentligheden, som festivaldirektør Tine Fischer siger.
Flere danske film, som Mette Korsgaards film ’Min uimodståelige mand’, der blandt andet har husbonden Niels Krause-Kjær i en af hovedrollerne, sætter de usynlige ligestillingsparadokser i scene. 


Romantic Comedy. Foto: CPH:DOX

Virker præsentationen af årets dokumentarfestival uoverskuelig, så er det ingenting i forhold til programmet. Som en slags aktivistisk og progressiv smeltedigel vil festivalen både rigtig meget på rigtig mange fronter. Det betyder til gengæld, at der er noget for enhver smag – om det så er romantiske komedier, man er til, så er der lidt af det på programmet. Så selvom programmet er i fuld sving, er der masser at komme efter på dette års CPH: DOX!

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig