Indkøbskurven er tom.
50x50x50
Reportage & Debat

Et øjebliksbillede af dansk samtidskunst på Kastrupgaardsamlingen til d. 1. maj 2016

Reportage: af Eva Mailund d. 2. marts 2016

Kommer du til Kastrupgaardsamlingen, kan du på deres store forårsudstilling 50x50x50 få indtryk af, hvad der rør sig på den danske scene for samtidskunst anno 2016. En gåtur gennem gårdens først hvide museumsrum og så mere intime og tidstypiske rum med stuk og trægulve bringer dig til udstillingen 50x50x50. Her kan man en stille eftermiddag, i 3 store rum med højt til loftet og mens det blæser udenfor, bevæge sig igennem et øjebliksbillede af nyere samtidskunst.  

Mie Mørkeberg, uden titel, 2015, gouache på papir. Venligst udlånt af Kastrupgaardsamlingen

Konceptet

Udstillingens præmis er enkel; 50 kunstnere bidrager med hver deres værk i formatet 50x50(x50) cm. Herudover er der fri leg. Idémanden er kunstner Frodo Mikkelsen, som selv deltager og yderligere har valgt 49 aktive danske kunstnere til udstillingen. Hans intention har været at vælge kunstnere med størst mulig forskellighed, som en styrke ved gruppeudstillinger, og samtidig at holde samling på tropperne ved at rammesætte formatet til 50x50(x50). Det skaber et fælles vilkår, der ligestiller kunstnerne og muliggør sammenligning. Alle har derfor samme muligheder og resultatet afhænger således af hånden der tænker, når 25 kvinder og 25 mænd - nogle kendte og andre relativt uprøvede – med næsten frie hænder viser, hvad de duer til.

Konceptet er klart, men udfaldet ukendt, når de 50 kunstnere giver sig i kast med formatets muligheder, og udstillingens tekniske spændevidde er også stor, når værkernes materialer, indramning eller mangel på samme er så forskellige som dem selv. Tusch, akryl, olie, kridt, kaffe, blyant på pap og andre typer papirværk, silke, fotos, tryk, blandingsteknikker, lærred, pap, collage, grus og det bliver ved.

Anika Lori, M.D, 2015, lærred, akryl, stof, papir. Venligst udlånt af Kastrupgaardsamlingen

Godt og blandet i flere dimensioner

Som Mikkelsen forudså, er der kommet en del forskellige udtryk ud af den tilgang, hvilket giver en del at arbejde med på selve udstillingen. Man ved ikke, hvad der sker rundt om hjørnet, på den næste væg og næste lærred. En kanariefugl på et dukkehoved med høretelefoner, et ukendt rum i mørke slørede toner og en utydelig skikkelse på en stige, et opsprættet lærred med farver bagved der viser forskellige udtryk som man bevæger sig foran det. Filt’blomster’ på flamingo. En undersøgelse af grænserum – inde/ude/nede/bagved – der viser alle og ingen veje hen i ét udtryk. Afløst af et øjebliks fodfæste med arkæologens støvle, før man er videre igen til udviskede og overmalede portrætter, fordækte situationer i skovens mørke frem til abstrakte fremtidsseancer, ubestemmelige landskaber – og videre derfra.  

Fie Norsker, Cavemen, Akvarel, farveblyant og blyant på papir, 2015. Venligst udlånt af Kastrupgaardsamlingen.

Der er meget snak i krogene blandt de besøgende som også flittigt fotograferer værkerne og ellers – ansporet af værkernes motiver - snakker dagligdags gøremål og gamle fortællinger, som de går rundt.

En enkelt kunster har taget udstillingens titel på ordet og produceret en skulptur i det helt konkrete format 50x50x50. Et lille kubistisk værk, der uden at vende væggen ryggen, har sat farvel til det todimensionelle og rykket videre ud i rummet. En skulptur i polythan-skum, pap og betongrus, der, alene på gulvet på et underlag af betongrus, hilser på gæsterne, som smidigt foretager små dansetrin omkring det, som de undersøger det med stor nysgerrighed. 

Asmund Havsteen-Mikkelsen, A New Discourse on My Inside, 2015, Polythan-skum, pap og betongrus, 2015. foto: Eva Mailund 

Et lille ’hus’, farverig og arkitektonisk sjov, når det uden tag og dør gør det muligt at kigge ned og ind i det. Dets boblende ydre agerer bufferzone, hvis bløde udtryk uden at afvise stadig sikrer både indre og ydre omgivelser mod al for direkte sammenstød. Kuben træder naturligt frem fra de andre værker, da dens dimensioner er til at gå rundt om og kigge ned i og på den måde en anden måde at være i rummet på. En sjov ide, der i glimtvise øjeblikke sender tankerne til Mikael Thejlls skulptur ’Non-Side’, der netop har kunnet ses på Møstings Hus, nok primært i kraft af materialevalget og farvekombinationerne. 

Skovens mange træer

På mange måder opsummerer Mikkelsens eget værk ’You Never Walk Alone’ (2015) hele oplevelsen af 50x50x50 udmærket. Man er ikke alene. For uanset hvordan eller hvorhen man vender og drejer sig, taler stemmer til én fra vægge og gulv, i en til tider dechifrerbar og til tider utydelig snak på tværs af genrer hele turen rundt i den velbesøgte udstilling. Det er desuden et større koordineringsarbejde når 50 kunstnere mødes i samme udstilling, og det er altid interessant at se, om et sådan eksperiment lykkedes.

Frodo Mikkelsen, You Never Walk Alone, 2015, akryl på lærred. Venligst udlånt af Kastrupgaardsamlingen

For mange stemmer kan forvirre og skabe mislyd frem for synergi, i et felt hvor deltagerne kun har kendt et minimum af konteksten og ikke vidst hvem, de skulle udstille med. De mange forskellige indslag giver rigeligt at tage fat i på en meget blandet udstilling, hvor dialogen ikke altid høres lige højt, da værkerne til tider taler i munden på hinanden. Men kombinationen af dogmet og de forskellige kunstnere kan potentielt skabe en interessant dynamik og dialog blandt værkerne, hvilket også sker til tider med stor succes. Ideen er god, når indslagene spænder bredt over det humoristiske, politiske, livsbekræftende, uforståelige, kærlige, dystre, farverige, deprimerende, opløftende og eftertænksomme på en liste der fortsætter.

Du må selv forbinde prikkerne, hvis du vil, ingen gør det for dig. I sig selv interessant, og noget man kan bruge en del tid på. Alternativt kan man bare være der, og igennem de mange værker nyde et interessant øjebliksbillede af alsidigheden i en bred kunstscene, der gerne vil os noget. Udstillingen 50x50x50 viser et stærkt varieret udsnit af kunstnere, der i plenum tager en relevant diskussion om rigdommen og spændvidden i den danske samtidskunst anno 2016.   

50x50x50 løber til d. 1. maj 2016

 

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig