Indkøbskurven er tom.
Binkleys pudsige verden - Af Jeanette Melin
Binkleys pudsige verden - Af Jeanette Melin

INSPIRATION: Rolige og overraskende øjebliksbilleder fra en ukendt verden befolket af dværge, trolde, orker og alfer. De udtryksfulde ansigter stirrer overrasket op, imens øjeblikket fanges i værkerne. Ansigterne har dybe og udtryksfulde rynker som viser alder, visdom og trældom. De er groteske, finurlige, anderledes, interessante og med skepsis i deres blikke. Når deres liv ikke stjæles fra dem, i øjeblikke som indfanges af kunstneren, lever de blot fra dag til dag i den virkelighed de kender bedst. Edward Binkley er kunstneren bag de værker, jeg her beskriver. Han er en digital fantasy-kunstner, som skaber værker med et særligt unikt præg. Digital fantasy-kunst findes i dag i hobetal. Værker af denne genre skildre ofte de sammen typer af magiske motiver og anvender lignende virkemidler. Derfor kan fantasy-kunst virke overfladisk, men Edward Binkleys kunst formår at bryde med det gængse fantasy-udtryk.

Edward Binkley bor i USA. Han har arbejdet i mere end tredive år som illustrator og konceptkunstner. Han har designet og illustreret over fyrre bogomslag og magasinforsider. Ofte har hans arbejde været repræsenteret i flere særligt juri-udvalgte publikationer og udstillinger, her kan nævnes den tiende udgivelse af magasinet ”Spectrum: The Best in Contemporary Fantastic Art”. Som baggrund har han en bachelor i Fine Arts og en master i Fine Arts med speciale i printning og tegning. Fra 1995 til 2000 har han arbejdet som professor ved Madison College i Madison, Wisconsin og siden 2000 har han arbejdet som formand for skolens animations og konceptudviklings program.

Det er først efter han begyndte at undervise, at han har fundet inspiration og plads til at skabe sine egne værker. Det er der kommet et ganske særligt udtryk ud af. Et udtryk som bygger på Binkleys stærke holdning til brugen af klassisk komposition og basale tegneteknikker.

Edward Binkley, The Mouse’s return. I 2011 vandt Binkley en ”Gold Medal Award” for værket i Spectrum’s syttende udgivelse.

Et stemningsfyldt univers

Binkleys værker virker stemningsfulde, mystiske og dybe. Brugen af sorthvide og brunlige nuancer giver værkerne et udtryk der gør at, de ligner illustrationer fra en ældre tid. Jeg forestiller mig, at tegningerne er gjort på gammelt pergamentpapir og derved styrkes illusionen om værkernes forgængelighed. Binkley skaber værkerne digitalt med fotoredigeringsprogrammet Photoshop og tegneprogrammet Wacom. Detaljegraden er helt enestående i Binkleys billeder og man kan fornemme talentet bag; en mand der har arbejdet med sit håndværk størstedelen af sit liv og efterhånden har en del år på bagen. Binkley er 57 år og er derfor først i en senere alder sprunget ud som kunstner.

Binkley følte aldrig at uddannelsessystemet forberedte ham på det virkelige arbejdsmarked. Med sit job som underviser, har han nu mulighed for at forberede de studerende på arbejdet som professionelle kunstnere. Her forsøger han at videregive essentielle lektioner for, at du som kunstner vil kunne øge dine chancer for succes. Han mener, at unge digitale kunstnere i dag ofte underprioritere de basale klassiske grundteknikker som komposition, solid tegning, perspektiv, anatomi med mere. Det er vigtigt at mestre de fundamentale grundteknikker først. Derefter kan man finde frem til ens passion og så gælder det ellers om at arbejde for sin karriere.

Edward Binkley, Desideratum.

Nysgerrigt og opmærksomt

En ting jeg særligt holder af i Binkleys fine værker er den rolige stemning og fornemmelsen af at træde ind i et almindeligt hverdagsøjeblik –i en ellers ualmindelig verden. Megen fantasy er storladen og episk i sit udtryk. Ofte bruges kraftige farver, vilde kompositioner og en stærk sans for dramatik. Der er noget magisk og beskedent over den velvalgte ro som hersker i denne hyggelige og til tider bizarre verden, som udgør Edwards Binkleys pudsige univers. En anden ting jeg lægger mærke til er at ingen af karaktererne i hans billeder smiler. Hvis de smiler, er det et lille diskret smil i mundvigen som i værket ”Desideratum” eller et gyseligt tandsmil ligesom i værket ”Goblin Bride”. I stedet for at smile kigger de fleste af karakterne overrasket op, som om de prøve at aflæse situationen. På sammen måde som et dådyr kigger op og står klar til at springe væk i det sekund beskueren bevæger sig.

Edward Binkley, Goblin Bride.

Derfor føler jeg mig som den skjulte voyeur, der er på rejse i denne sælsomme verden. Her opfanger jeg øjebliksbilleder fra en hverdag langt fra mig egen og når alt er mig fremmed, så bliver alt interessant. Derfor optager detaljerne mig. Hvad er karakterenes sindsstemning i det øjeblik jeg ser dem? Hvad er de i færd med? Hvilke omgivelser befinder de sig i? Som etnografen der undersøger et fremmed land, går jeg på opdagelse i værkerne og der er nok at opdage.

Der spores en god portion humor i værkerne. En kærkommen lattermild humor som i værket ”His Majesty’s (2nd) Most Esteemed Royal-Pet Walker”. Denne mand, som lufter kongens kæledyr, er tilsyneladende faldet i søvn et godt stykke væk fra slottet. Det har sikkert været koldt, og så manglede han noget at varme sig på; en lille en for meget og så godnat til kongens royale kæledyrslufter. Kæledyret sidder heldigvis pænt og velopdragent på en sten og venter. Så kan det ikke være så svært et job endda.

Edward Binkley, The Majesty’s (2nd) Most Esteemed Royal Pet Walker.

Træd selv ind som den skarpe observante beskuer og mærk stemningen i Edward Binkleys pudsige verden. Der er plads til alle i hans rummelige, kærlige, bizarre og interessante billeder.

http://www.edbinkley.com/

Edward Binkley, Hare.

Edward Binkley, Late Autumn.

Edward Binkley, The Gift.

Edward Binkley, Shrew Hunter.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer