Indkøbskurven er tom.
Den rygvendte beskuer - Af Louise Jørgensen
Den rygvendte beskuer - Af Louise Jørgensen

OMTALE:

16. OKTOBER 2014

Fredag d. 10. oktober på Københavns kulturnat åbnede Galleri Benoni op for en ny udstilling af Rasmus Bjørn. Benonis nye udstilling hedder ”Between Nature and Darkness” og forholder sig til det dualistiske forhold mellem menneske og natur, by og land samt mellem det naturligt fremkomne og det menneskeskabte.


Rasmus Bjørn: "Between Nature and Darkness", 2014. Olie på lærred. Foto venligst udlånt af Galleri Benoni.

Det omdannede gallerirum

Rasmus Bjørn fortæller om tankerne bag udstillingen, og om hvordan han ved at omdanne gallerirummet ønsker at give udstillingen en ekstra dimension. Kunstige træer og træflis har i anledningen af ferniseringen indtaget galleriet - Rasmus Bjørns univers er ikke kun begrænset til lærrederne.

Han drager min opmærksomhed mod galleriets store vinduesparti, hvor en rygvendt beskuer ser ud til at stå inde i rummet og kigge ud på verden. Som om Store Kongens Gade i sig selv var det værk vores opmærksomhed burde rettes imod.


Rasmus Bjørn: "Between Nature and Darkness", 2014. Installationsfoto venligst udlånt af Galleri Benoni.

Ude fra gaden ser man den samme rygvendte beskuer. Men denne gang med blikket rettet ind mod gallerirummet. Hermed bliver gallerirummet, med de installerede træer, træflisen og Rasmus Bjørns værker et samlet værk som beskueren skal indtage.

Med ryggen mod verden

Tanken bag installationen og omdannelsen af gallerirummet er at sætte beskuerens rolle på dagsordenen. Hvem kigger på hvem? Og hvornår er vi selv til skue? Det samme går igen i Rasmus Bjørns billeder og hans karakteristiske mennesker, hvis ben fortsætter ud på maleriets ramme. Den rygvendte beskuer er et centralt tema i Rasmus Bjørns kunstneriske virke. Disse er på én og samme tid en del af maleriets verden, og en del af vores. De står som bindeled mellem værket og os.


Rasmus Bjørn: "Between Nature and Darkness", 2014. Olie på lærred. Foto venligst udlånt af Galleri Benoni.

Idéen til de rygvendte beskuere som kunstnerisk greb fik Rasmus Bjørn fra at kigge på nogle billeder fra en fernisering. Her så han værker i baggrunden og de rygvendte ferniseringsgæster i forgrunden. Rasmus Bjørn fandt denne dimension interessant og valgte at tage de rygvendte beskuere til sig som en del af sine værker. Hvilket i dag er karakteristisk for hans udtryk.

Et sted mellem natur og kultur

I en lysning i skoven bliver vi som betragtere suget ind i billedet. De høje træer strækker sig mod himlen og ud af billedet. Lysningen er tydeligt afgrænset af den tætte granskov, samt horisonten der skiftevis gløder af solens af - og tiltag, eller ligger tåget hen i det uvisse. De rygvendte beskuere danner grænsen mellem det der er synligt og det mørke, hvor vi som eksterne beskuere placerer os.


Rasmus Bjørn: "Between Nature and Darkness", 2014. Olie på lærred. Foto venligst udlånt af Galleri Benoni.

Det samme motiv går igen flere gange i Rasmus Skovs udstilling. Den samme lysning, grebet på forskellige tidspunkter af døgnet, i forskelligt vejr og med forskellig steming.

Menneskelige artefakter

Lysningen bærer tydelige tegn på menneskelig indtrængen. Et brændende bål, et efterladt tæppe, en tipi, en campingvogn eller andre artefakter står til minde om menneskets brug af skoven.


Rasmus Bjørn: "Between Nature and Darkness", 2014. Olie på lærred. Foto venligst udlånt af Galleri Benoni.

En blanding af melankoli, humor og mystik breder sig fra Ramus Bjørns billeder. Hans værker bærer præg af en distance mellem menneske og natur. Vi kigger på naturen. Vi er ikke en del af den. I det øjeblik vi søger at leve i den,  eller af den, efterlader vi os uudslettelige spor.

På trods af at Rasmus Bjørn indskriver sig i en nyromantisk genre, er der langt til den storladne og uberørte natur, der ellers har været et favoriseret motiv for romantisk kunst gennem historien. I ”Between Nature and Darkness” er det derimod en skildring af den medierede natur. Det er en skildring af vores indvirkning på naturen og de spor vi efterlader os, når vi vender tilbage til byen.


Rasmus Bjørn: "Between Nature and Darkness", 2014. Olie på lærrred. Foto venligst udlånt af Galleri Benoni.

På flere af billederne ser man en nærmest absurd sammensmeltning af natur og kultur: brændeovne er installeret med træerne som skorsten, der hænger gadelamper fra træerne, og højt til vejrs hænger guirlander som et visuelt minde om en forgangen fest.

Flere af træerne bærer en række skilte, placeret i forskellige højder. Skiltene kommer til at stå som en manifestation af den tid, der er passeret, mens de rygvendte beskuere ser tavse til.

Mellem natur og mørke

I denne lille lysning i skoven som Rasmus Bjørn har valgt at gengive for os, udspiller der sig et stille drama omhandlende kampen mellem natur og kultur. I kraft af at de interne beskuere placerer sig mellem naturen og mørket, er det svært at vurdere, hvad der er inde og hvad der er ude.


Rasmus Bjørn: "Between Nature and Darkness", 2014. Olie på lærred. Foto venligst udlånt af Galleri Benoni.

Rasmus Bjørns udstilling ”Between Nature and Darkness” tager fat på et tema, der fylder i vores samtid: skal vi leve med naturen, i naturen eller af naturen? Herunder også forholdet mellem det naturlige, det konstruerede og det menneskeskabte.

Rasmus Bjørns værker er detaljerige, hvilket gør at man også efter fjerde gennemgang af værkerne opdager nye små finurlige hints om menneskets indvirkning på naturen.

Du kan se Rasmus Bjørns udstilling ”Between Nature and Darkness” frem til 5. november.

Fakta:

Rasmus Bjørn (f. 1973) har tidligere gjort sig i den amerikanskinspirerede graffiti og streetart, men har over de sidste år udviklet en interesse for de nære nordiske landskab. Siden han blev færdig på det Fynske Kunstakademi i 2003 har han udstillet på museer og galleri i og udenfor Danmarks grænser.

Se mere om udstilling på Galleri Benonis hjemmeside

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer