Indkøbskurven er tom.
60’erne er tilbage på Brandts
60’erne er tilbage på Brandts

OMTALE

Af Christian A. S. Aahauge

21. oktober 2015

På Brandts i Odense har de vækket en ikonisk tidsalder til live igen. Her har ”de glade ’60’ere” fået plads i museets lokaler, hvor der eksperimenteres med både medier, stil og materialer. 60’erne var et farveorgie og det kommer til udtryk på efterårets udstilling, ”Painting the 1960s – Kunsten. Oprøret. Hverdagen”.

Ungdomsoprøret, Cubakrisen, mordene på John F. Kennedy og Martin Luther King samt månelandingen og opførelsen af Berlin-muren, er blot en håndfuld af de begivenheder, der fandt sted i 60’erne. I en dansk kunstkontekst var det et årti der bragte eksperimenter, happenings og løsrivelse fra faste normer.

Poul Gernes, "Bogstav a" 1967. Foto venligst udlånt af Brandts.

Med udstillingen ”Painting the 1960s – Kunsten. Oprøret. Hverdagen” tager Brandts afsæt i en brydningstid, hvor der blev sat nye standarder inden for kunsten. Popkulturen og store internationale navne som Andy Warhol var inspirationskilder, og mødet mellem hverdagen, masseproduktion og kunst blev taget op af bl.a. kunstnere som Poul Gernes, Per Kirkeby og Bjørn Nørgaard. De danske kunstnere formåede at skabe værker, der er både farverige og eksperimenterende i medie- og materialevalg.

60’erne var også en tid, hvor der blev særligt fokus på at forsøge sig med den konceptuelle kunst og performance-art. Dette kan man opleve i Brandts’ sale, gennem blandt andet Jørgen Leths kortfilm, ”Det Perfekte Menneske” fra 1967, men også Bjørn Nørgaards og Lene Adler Petersens samarbejde er at finde. Her kan man se –  eller gense – aktionen i den danske børs, hvor Adler Petersen gik nøgen igennem med et kors i hånden. Også den furoreskabende happening ”Hesteofringen”, som blev skabt i anledning af Tabernakeludstillingen på Louisianna i 1970, kan opleves på en af salens skærme.

Jørgen Leth m.fl., "Det Perfekte Menneske" 1967. Foto venligst udlånt af Brandts.

Kunstneren Poul Gernes, der i 1961 oprettede ”Den eksperimenterende kunstskole, fremvises med blandt andet hans koloristiske dot-paintings og bogstavs-billeder. Det var vigtigt for Gernes, at hans billeder ikke fremstod som værende maskinelle masseproduktioner og han gjorde derfor en dyd ud af at penselstrøgene stod tydeligt frem. Poul Gernes kone, Aase Seidler Gernes, er også udstillet med sine tekstilværker, der med deres geometriske cirkler og firkanter blev så ikoniske for 1960’erne.

En kunstner, der ligesom Bjørn Nørgaard var tilknyttet Gernes’ ”Den eksperimenterende skole”, er Per Kirkeby der også kan opleves i ’60’er-udstillingen. Den unge Kirkeby var drevet af enorm nysgerrighed, hvilket resulterede i hans eksperimenter med blandt andet lak, kridt og masonitplader. På udstillingen kan man blandt andet opleve hans collager med udklippede damer fra de kulørte blade, værket ”Stakit” med de stringente mørkeblå lak-linjer og billederne med damehattene.

Per Kirkeby, "Damehatte" 1964. Foto venligst udlånt af Brandts.

Per Kirkeby, "Stakit" 1966. Foto venligst udlånt af Brandts.

Brandts’ nye efterårssatsning er en rejse tilbage i tiden, hvor hverdagen og popkulturen er blevet sat i centrum for kunsten. Det er et interessant vue op gennem 60’erne, hvor der blev arbejdet for at løsrive sig og åbne op for nye muligheder i kunsten. ”Painting the 1960s” emmer af trangen til at eksperimentere og udforske det hidtil uudforskede. Med de mange forskellige valg af medier og materialer, er der således også mulighed for publikum til at gå på opdagelse i en tid hvor alt blev gennemprøvet.

I forbindelse med ”Painting the 1960s – Kunsten. Oprøret. Hverdagen”, har Brandts udgivet et katalog, hvori der tegnes et portræt af 1960’erne. I kataloget finder man bidrag fra blandt andet journalist og radiovært Jørgen de Mylius, forfatter Per Øvig Knudsen, kunsthistoriker Elisabeth Delin Hansen m.fl.

Udstillingen kan opleves på Brandts i Odense frem til den 21. februar 2016.

[Brandts]

Coverbillede: Poul Gernes, Uden titel (dot-painting) 1968.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer