Indkøbskurven er tom.
Slanger og Dødsmetal - Af Jeanette Melin
Slanger og Dødsmetal - Af Jeanette Melin

Vi har besøgt soloudstillingen Andra Kärleken af kunstneren Ragnar Persson, på Charlotte Fogh Gallery i Aarhus.

Sirligt og detaljerede blyantstegninger pryder de hvide gallerivægge, som jeg træder ind på Charlotte Fogh Gallery. Skelletter, slanger, spindelvæv og blod er kombineret med træer, ulve, heste og mystiske kvinder, som lokker mig med deres drømmende blikke. Brugen af de rå og barske symboler sammen med de bløde og nærmest feminine udtryk, fascinere mig. Jeg har bestemt set frem til selv, med egne øjne, at se den svenske kunstner Ragnar Perssons Heavy Metal æstetik.

Ragnar har siden en ung alder hørt Heavy Metal og han er det man kalder en rigtig metaller. Typen som elsker at fordybe sig i musikkens univers og lade sig forføre af dens stemning og rytme. For Ragnar er Heavy Metal en livsstil. Det udtrykker han i sin garderrobe fyldt med band T-shirts og cowboybukser, og med sit lange lyse hår, der har en perfekt længde til genrens karakteristiske headbang, hvor man kaster med håret til de rå rytmer. Modsat mange andre Heavy Metal entusiaster, har Ragnar formået at gøre sin livsstil til en del af sin levevej. Kunsten er hans måde at udtrykke den stemning og de indre længsler som musikken vækker. Ragnar Perssons værker åbner op for en visuel æstetisk tilgang til den rå og, for nogle, ret komplicerede musikgenre Heavy Metal.

Ragnar Persson, Untitled 2015, blæk og collage, i ramme, 42 x 30 cm.

Dæmoner i blæk

Det første syn jeg møder, da jeg træder indenfor, er en væg prydet med indrammede tegninger. Værkerne har forskellige størrelser og danner tilsammen en billed-collage, á la dem man ser i boligbladende fyldt med glade familiebilleder. Temaet er dog i den anden ende af skalaen og skeletter, slanger og dæmonlignende væsner betragter mig fra deres rammer. Der er noget fængslende over collageophængningen af Ragnars værker. Værkerne er forskellige, men de stærke dødssymboler fra Heavy Metal genren går igen og skaber et stærkt fælles udtryk. Hermed viser den første del af udstillingen, den del af Ragnars kunst, som han er særligt kendt for.

På væggen hænger, blandt andre, værket Demon fra 2014. Det er en blæktegning. Modsat blyantstegningens bløde udtryk, skaber blækkets mættede sorte farve en stærk kontrast til det hvide papir og dermed står dets udtryk stærkt for mig. Blækkets mørke står sig godt til det dæmonagtige væsen og de mange andre værker der pryder collagevæggen. Hvis man går helt tæt på Ragnars værker, kan man se den imponerende grad af detaljer, som er i hans værker. Den skællignende overflade på dæmonens slangehale består af et mønster af små diamantformer og da værket ikke er i et særligt stort format, fornemmer jeg de mange timer Ragnar har lagt i værkerne og hans minutiøse dedikation til værkernes udtryk.

Ragnar Persson, Demon 2014, blæk på papir, I ramme.

Et andet værk der kan findes på udstillingens første væg, er værket Untitled/deathmetal fra 2015. Dette værk vidner om, den inspiration som Ragnar har fundet i de mange interessante Heavy Metal cd-covers, som har eksisteret gennem tiden. Flere bands gør noget særligt ud af deres cd-covers både for at skabe blikfang, men også for at give noget ekstra til oplevelsen af musikken og skabe den rette stemning. Disse cd-covers har fascineret Ragnar og dette værk er nærmest hans eget cd-cover. Værket er kvadratisk og nederst på det står titlen på albummet, Ragnar 2015. Kanten af værket er en sort tjærelignende ramme, der drypper ned af i værket. Rammen omkredser en makabert udseende kirkegård. Fra oven hænger store kroge med afrevne hoveder og lemmer. I venstre side af kirkegården står en zombie. Huden og dens kød er delvist skrællet af og man kan se ind til dens hjerne. I hånden holder den et spyd som gennemborer et menneskehoved.

Det er en meget klar symbolik, man møder her i den første del af udstillingen. De mørke temaer, som død og forgængelighed, er ikke til at tage fejl af og det er mærkbart, at Ragnars værker handler om at skabe stemning, frem for at fortælle en klar historie.

Ragnar Persson, Untitled/deathmetal  2015, blæk på papir, i ramme, 41,5 x 41,5 cm.                                                         

Et alternativt liv

Jeg fortsætter derefter videre ind i næste udstillingsrum. Her hænger Ragnars værker af et større format og ved et hurtigt øjekast, ser jeg straks, det markant anderledes udtryk i disse. I den ene halvdel af rummet hænger billeder som er fragmenterede sammenstillinger af natur, dyr og mystiske kvinder og mænd, der stirre drømmende frem for sig. I den anden halvdel hænger værker, hvor symbolerne står frit uden en kontekst. Det er næsten som at bevæge sig fra diverse mareridts-scenarier over til transparente og fragmenterede drømmelandskaber.

Værket Den förbannade jorden fra 2015 er et eksempel på et af disse drømmelandskaber. Værket forestiller et landskab af sten, jord og træer uden blade. Rundt omkring i billedet ses forskellige skikkelser. Der er fire mennesker, hvis køn jeg har svært ved at identificere. De ligner hinanden ganske meget og jeg overvejer om det i virkeligheden er to personer, som begge er til stede øverst og nederst i billedet. Det kunne derfor godt være en kvinde og en mand. Længere inde i billedet ses planter og vage tegninger af ansigter, tegneseriefigurer og en enkelt smiley. I værket er der brugt en rødlig akvarelfarve henover blyantsstregerne, som giver en drømmeagtig fornemmelse.

Ragnar fortæller at udstillingen Andra kärleken tager udgangspunkt i ideen om et alternativt liv. Dette liv er, livet som det ville have været, hvis du stadig var sammen med din første kærlighed, eller hvis du havde valgt en anden uddannelse, eller var blevet venner med nogle andre mennesker.

Jeg synes først rigtigt, jeg kan se, hvad det er han mener udtrykt i værkerne i denne del af udstillingen. Billedets transparente virkning kan sagtens give associationer til en bagvedliggende verden, hvor de to hovedpersoners tvillinger er i gang med at leve et andet liv.

Den förbannade jorden 2015, akvarel og blyant på papir, i ramme, 78 x 106 cm.

Det er nogle helt andre værker, man finder i sidste del af udstillingen. Værket untitled fra 2015 ligner mest af alt en plakat til et teenageværelse. I midten ses en hest med hovedet igennem en hestesko. Det er nok særligt dette, der minder mig om min barndomsvenindes store passion for heste. Med disse tanker i baghovedet, synes jeg, værket har en udpræget feminin karakter. Ellers er der slanger, en edderkop, natsværmere og fugle. De er alle smukke og detaljeret udført.

Ragnar Persson, Untitled 2015, print på linnet, 200 x 150 cm.

Udstillingen Andra Kärleken illustrerer på fin vis Ragnars arbejde med stemninger, blyantstregens udtryk og følelser. Hvis man dykker ned i hans værker og giver sig tid til at mærke efter, kan man mærke, at der er lagt rigtig mange følelser ind i hans kunst. Nogle af symbolerne og udtrykkene er på overfladen hårde, men man kan fornemme den kærlighed, som ligger bag. Kærligheden til musikken og metal universet, men også fascinationen for den vilde natur, de umiddelbare dyr og menneskets væren i verden.

Ragnar fortæller, at hans kunst udspringer af det, han godt kan lide. Der er noget ærligt over denne tilgang til kunsten, som jeg virkeligt fanges af. Samtidigt med at blyantstregen er det materiale som alle bruger til hverdag. Jeg føler at Ragnars værker er åbne for mig som beskuer og jeg smittes af Ragnars dybe følelse og interessante refleksioner.

Ragnar Persson, Ylanda vargar/Brutan måne 2011, blyant på papir, i ramme, 42  x 60 cm.                                           

Udstillingen Andra Kärleken kan opleves på Charlotte Fogh Gallery fra d. 17. april til d. 22. maj.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer