Indkøbskurven er tom.
Mad og kropslig nydelse - af Anne Sophie Parsons
Mad og kropslig nydelse - af Anne Sophie Parsons

UDSTILLING

Fra d. 21. november 2014 til d. 1. februar 2015 har Kvindemuseet i Aarhus vist udstil-lingen ”AUTOPORTRÆT” af Karen Kjær Laursen på 3. sal. På udstillingen vises et udvalg af billedkunstnerens værker og det strækker sig fra eksperimenterende barndomstegninger og store malerier til enkelte udsmykkede keramiske fad.

Det kendetegnende for Laursen som kunstner er at hun tager fat på temaer der har det sanselige, kvinden som central figur og det farverige som omdrejningspunkt.

Selvportræt – i flertal

Maleriet ”Autoportræt” (2001) kombinerer kvindelig erotisk leg og skæv humor, og netop denne kombination møder man ofte i Laursens kunst. ­

Værket ”Selvportræt” fra 1989 er en mere traditionel version af den kunstneriske selviscene-sættelse – kat, staffeli, pensler og malerpalet afbildes sammen med et ansigt lagt halvt i mørke. Maleriet med den samme titel ”Selvportræt” fra 1994 gengiver således også den kvindelige kunstner i sit erhverv med løftet pensel, der skal til at påføre de følgende strøg på lærredet.Selvportrættet bliver en undersøgende vinkel for Laursen som et motiv der gentages igennem flere af malerierne.

Stærke farvekombinationer og sovekammerøjne

Et gennemgående tema i Laursens værker er som nævnt det erotiske og sanselige, præsenteret i overflod i form af mad, og nøgne kvinder. Fisk, kød og æbler vælter ud over gulvet. Mænd og kvinders omgang med hinanden vises som karnevalesk leg. Blottede kroppe slænger sig dovent blandt lækre anretninger. Knaldrøde fyldige læber inviterer til kys og gastronomisk fråseri. Det ses for eksempel i maleriet ”Frk. Jensens Kogebog” (1994): her bliver den ellers ikke så synderligt ophidsende danske kogebog fortolket i en kåd version. Spredte kvindeben, et overfyldt spisebord og et væld af chokoladedesserter understreger det hedonistiske univers som alle Laursens kvindefigurer befinder sig i. Den overdrevne skildring af nydelse understreger på samme tid det komiske i de skildrede situationer.

Selvom det kødelige møde mellem de to køn optræder i et udvalg af malerierne, er det kvinden der får lov til at indtage de fleste. Med serien af  ”Berliner Frauen” og ”Berliner Engle” fra 2006 er det kulturelle ikoner såsom Marlene Dietrich, Nina Hagen og Anita Berber der pryder lærrederne.

Karen Kjær Laursen: ”Berliner-Engle” (2004)

Al magt til mytologiske prinsesser

Laursens tilgang til mytologiske fortællinger lader også kvinden stå allerforrest. I ”Leda og Svanen” fra 1984 er det en omvendt genkaldelse af den oprindelige fortælling. Grøn og voldsom omfavner Leda den mindre Zeus-som-svane, der ingen guddommelig magt har i Laursens vision. Fuglenæb, en udstrakt obskøn tunge og Ledas kvindelige køn har alle samme nuance og form. Det dyriske og seksuelle fremhæves i skarpe farver. Maleriet ”Europa” (2004) har selvsamme tematiske dagsorden. Der gengives heller ikke en voldtægt i dette tilfælde, men snarere en dyrkelse af den kvindelige hovedperson. Siddende på Zeus-som-tyr lader prinsessen sin enorme kjole sprede sig mens hun holder på malerpalet og pensler. Europa synes at have malet sin egen version af historien frem.

Karen Kjær Laursen: ”Europa” (2004)

Det er heller ikke Judith fra Biblen med helligt savende sværd der vises i et andet maleri af Laursen. Tværtimod hviler denne Judith, mens hun er i færd med at fortære en kantarel i ”Judith og Holofernes” (2002). Det afhuggede hoved ses i baggrunden, mens det fulde fokus ligger på hendes rolle som stor sejrskvinde såvel som livsnyder.

Karen Kjær Laursens udstilling ”AUTOPORTRÆT” på Kvindemuseet opsummerer på mange måder hendes kunst: det sanselige univers og de skarpt optrukne farver er direkte og insisterende.

Omtale af udstillingen ”AUTOPORTRÆT” kan læses her.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer