Indkøbskurven er tom.
Hvordan kunst kan snyde teknologien
Hvordan kunst kan snyde teknologien

OMTALE af Frederik Westergaard 

D. 19/04/18

Hele vores samfund, og infrastruktur er gennemsyret og kontrolleret af dataalgoritmer. Det er derfor ingen overraskelse, at disse algoritmer kan være grundlag for satiriske kunstprojekter, som sætter den nyeste teknologi på spidsen.

”New Aesthetic”

Et af de store dyr i åbenbaringen er den selvkørende bil. Flere af de store bilmærker har i mange eksperimenteret med, at udvikle teknologien i sådan en grad, at det vil blive sikkert at færdes i trafikken uden, at man skal dreje rettet. Teknologien bag er indrettet således, at bilen er udstyret med en masse kameraer, som igennem en computerstyret algoritme kan genkende diverse objekter i trafikken og dermed agere korrekt i henhold til færdselsreglerne.

Dette inkluderer naturligvis også en teknologi, som kan læse vejskilte. Netop denne teknologi er udgangspunktet for den engelske kunstner James Bridle. Bridle opererer med udtrykket ”New Aesthetic”, som omhandler det spændingsfelt der opstår når teknologien bevæger sig ind og overtager den fysiske verden. Netop derfor er projektet med den selvkørende bil er et perfekt eksempel på New Aesthetic.

Foto: James Bridle

Selvkørende biler

Bridles projekt er kort kunstfilm med titlen "Autonomous Trap 001". Heri snyder han en selvkørende bils computer til, at tro at den er indespærret og derfor går den i automatisk nedlukningsmodus, og laver et komplet stop. I videoen ser man Bridle, som laver to saltcirkler med hver sin betydning. Den stribede linje får bilens computer til, at tro at den sagtens kan køre igennem, men på indersiden af cirklen er der en komplet cirkel, som betyder fuldt stop. Det er disse modsætninger, som forvirrer computeren og får den til at lukke ned.

Valget af materiale er bestemt heller ikke tilfældigt. Saltcirkler er noget, som man ofte forbinder med hedenske magiritualer. Det er et morsomt brug af materiale når man tænker over det. En selvkørende bil lyder helt science fiction magisk, og med kulturhistoriske referencer til magiske cirkler er det med til, at understrege humoren i Bridles projekt.


Foto: James Bridle

Satirisk kunstprojekt

Det er blevet mere og mere naturligt, at være skeptisk, og endda teknologipessimist, når man ser hvordan teknologien på uhyggelig vis indtager alle aspekter i vores verden, og gør os til slave af den. Der er alligevel rigtig mange, som omfavner teknologien, uden skepsis, og det er netop disse mennesker, som er Bridles målgruppe.

Ved at lave en så åbenlys joke, som dette her er, så understreger han også hvor lidt der skal til før, at teknologien spænder ben for sig selv ved ikke at have en menneskehjerne der kan regne en så let selvmodsigelse, som saltcirklerne er. Bridle vil gerne have beskueren til, at tænke over hvordan de her selvtænkende stykker teknologi egentlig tænker, i stedet for at man blot accepterer dem som et stykke magi fra Silicon Valley.


Foto: James Bridle

Modstandsprojekt

Bridle har selv udtalt, at det for ham var en slags modstandskunstprojekt. Bridle er dybt bekymret over udviklingen hvor teknologien overtager alle fysiske aspekter af livet, som f. eks. arbejdskraft. Bridle har også udtalt, at når de selvkørende taxaer udkonkurrerer taxachaufføren, så må de tage kampen til gaden, og hælde salt ud for, at forvirre bilerne.

Alt morskab sat til side, så er videoen en del af et større kunstprojekt, som Bridle har lavet der hedder Failing to Distinguish Between a Tractor Trailer and the Bright White Sky.

Bridles andre kunstprojekter er særdeles spændende, og kan følges via hans hjemmeside her.

Bridles video kan ses her

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer